Webinar | Healthcare, Research and Serious Gaming
Interested in the possibilities of serious gaming in healthcare and research, and want to know more about the process of doing PhD research in this field? On July 5, 2023,…
Samen met Stichting Milo en OOK-OC! werkt 8D Games aan een uitdagend innovatietraject: de ontwikkeling van een game die orthopedagogen, psychologen en behandelaars helpt om de cognitieve vaardigheden en mogelijkheden van kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) in kaart te brengen.
Johan vertelt je graag meer
Stichting Milo is een zelfstandig behandelcentrum voor Ondersteunde Communicatie (OC), in het bijzonder voor kinderen en jongvolwassenen met communicatief meervoudige beperkingen. Denk aan niet kunnen spreken, zien, horen, voelen, bewegen – of een combinatie van deze beperkingen. De behandelaars van Milo helpen deze doelgroep (en hun omgeving) om samen een passende alternatieve vorm van communicatie te vinden. Van het gebruik van pictogrammen tot meer hightech oplossingen, zoals een spraakcomputer. Hoe complex de zorgvraag ook is, Stichting Milo gelooft dat er altijd communicatie mogelijk is. En als de oplossing nog niet bestaat? Dan zorgen Milo en onderzoekstak OOK-OC! ervoor dat de benodigde innovatie er komt.
Die onderzoeken en innovaties zijn altijd praktijkgestuurd: ze ontstaan vanuit een vraagstuk of knelpunt die behandelaars in hun dagelijkse praktijk tegenkomen. Zo constateerde dr. Stijn Deckers – verantwoordelijk voor Kwaliteit en Innovatie bij Milo en bestuurder bij OOK-OC! – dat het behandelaars momenteel ontbreekt aan een breed inzetbare methode om het cognitieve vermogen van kinderen met een ernstige communicatieve beperking in kaart te brengen. 8D Games werd aangehaakt om hiervoor een oplossingsrichting en prototype te ontwikkelen. Een technisch uitdagend project met een ambitie waar we blij van worden. Immers: hoe meer inzicht in de cognitieve vaardigheden, hoe beter de behandelaar ervoor kan zorgen dat het kind voldoende wordt uitgedaagd.
Tijdens co-creatie sessies met experts en behandelaars brachten we alle inhoudelijke wensen in kaart. Belangrijke kaders waren: brede inzetbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en schaalbaarheid. De tool moest inzetbaar zijn voor kinderen met verschillende (combinaties van) communicatieve beperkingen en – bij bewezen effectiviteit – eenvoudig opgeschaald kunnen worden. Een knap staaltje omdenken van ons technische team leverde een veelbelovende oplossingsrichting op: de inzet van kleine, via bluetooth bestuurbare trilmotoren die veelal in producten als vibrators worden gebruikt. Deze motoren krijgen andere cases – denk aan een geel vierkant, een blauwe driehoek en een roze hart- en NFC stickers, zodat de vormen met elkaar en met de laptop in verbinding staan. De behandelaar krijgt zo beschikking over verschillende interactieve ‘puzzelstukken’. Een soort blokkendoos die zich leent voor allerlei spellen en testen. De trilfunctie maakt de puzzelstukken ook bruikbaar voor kinderen die niet kunnen horen en zien, maar wel met hun handen kunnen voelen.
Het prototype dat we realiseerden is out-of-the-box qua hardware die aan elkaar verbonden is en speelbaar in drie verschillende situaties, afgestemd op de specifieke mogelijkheden van het kind: ‘alleen zien’, ‘alleen horen’ en ‘alleen voelen’. Vanaf half maart wordt het prototype getest samen met OC-behandelaren van Stichting Milo.
Daarbij is het nadrukkelijk niet de bedoeling de opgedane kennis enkel voor de eigen organisatie te behouden, aldus Stijn Deckers, vanuit Stichting Milo en OOK-OC! betrokken bij het traject: ‘We blijven investeren in nieuwe oplossingen en willen deze kennis delen met het hele werkveld; uiteindelijk moeten we samen de OC-zorgverlening tot een zo hoog mogelijk niveau tillen.’ Wij kijken ernaar uit!
Neem contact op met Johan
Serious games als onderzoeksinstrument maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor research en welke concrete voorbeelden zijn er al?
Interested in the possibilities of serious gaming in healthcare and research, and want to know more about the process of doing PhD research in this field? On July 5, 2023,…
Wat is de relatie tussen serious gaming, wetenschap en psychologie? En waarom is serious gaming toch echt veel meer dan een spelletje? Dit whitepaper gaat niet over games, maar over serious gaming als wetenschappelijke methode voor onderzoek naar (maatschappelijke) opgaven!
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…