Ontwerpen met empathie
Wil jij als onderzoeker niet alleen kennis vergaren, maar ook interventies ontwikkelen die écht impact maken voor mensen? Bij 8D zijn we gespecialiseerd in social design. We zetten designmethodieken in maatschappelijke en menselijke vraagstukken aan te pakken.
Social design zonder poespas
Wij gebruiken de design thinking-methode om in co-creatie van een probleemsituatie naar een gewenste situatie te gaan. De stap die je moet overbruggen wordt de design gap genoemd. Bij design thinking gebruik je empathie en oprechte interesse in de eindgebruiker om tot een oplossing te komen die werkt. Meer dan eens komen we er in gesprek met eindgebruikers achter dat het probleem nét anders ligt dan vooraf verwacht. Misschien nog wel belangrijker: je toetst de interventie van idee tot finish aan alle belanghebbenden. Dit maakt de kans op een geslaagde implementatie vele malen groter.
Stel je voor dat je een huis laat bouwen, maar het bouwbedrijf vraagt niet naar jouw wensen en behoeften. De kans dat het jouw droomhuis wordt is dan nihil. Bij een creatieve interventie werkt dit net zo. Daarom betrekken wij iedereen die met de interventie te maken krijgt bij het ontwikkeltraject. Uiteraard is het bij zo’n proces van co-creatie belangrijk dat er een goede procesbegeleider is die alle wensen prioriteert en faciliteert. Dat is soms complex, maar het is ook waar we energie van krijgen. Het is namelijk de enige manier om precies de interventie te maken die de eindgebruiker nodig heeft.
De 8 stappen van 8D
voor impactvol design
1. Empathiseren
In een interactieve sessie met partners, domeinexperts, ervaringsdeskundigen en eindgebruikers creëren we een diep inzicht in alle perspectieven op het probleem. In wat wij een ‘probleemstorm’ noemen, zorgen we ervoor dat alle stemmen worden gehoord. Jij hoeft alleen maar te zorgen dat de juiste mensen aan tafel zitten.
2. Afbakenen
We verzamelen, toetsen en verfijnen de uitkomsten van de Empathise-fase. Zat het probleem in elkaar zoals we dachten, of moet de doelstelling van de interventie toch wat bijgesteld worden? In een overzichtelijk document leggen we de gebruikersbehoeften en projectkaders helder vast, zodat we doelgericht kunnen ontwikkelen.
3. Ideeën genereren
Ons team ontwikkelt creatieve concepten die voldoen aan de vastgestelde gebruikersbehoeften en projectkaders. Tijdens een concept-shootout analyseren we gezamenlijk de sterktes en zwaktes, waarna we de ideeën terugbrengen tot een winnend concept om verder uit te werken.
8. Implementeren
Voor al onze interventies streven we naar zelfstandige inzetbaarheid. Daarmee bedoelen we dat de materialen ook zonder onze betrokkenheid moeten kunnen voortbestaan. Niet omdat we niet willen implementeren – integendeel. We weten simpelweg dat dit ontwerpkader leidt tot aanzienlijk effectievere en duurzamere interventies.
4. Concretiseren
In een interactieve sessie met partners, domeinexperts, ervaringsdeskundigen en eindgebruikers creëren we een diep inzicht in alle perspectieven op het probleem. In wat wij een ‘probleemstorm’ noemen, zorgen we ervoor dat alle stemmen worden gehoord. Jij hoeft alleen maar te zorgen dat de juiste mensen aan tafel zitten.
7. Functioneel testen
We voegen alle content samen tot een complete interventie met bijbehorende borgingsmaterialen. Ons team test intern of alle onderdelen goed functioneren en zelfstandig inzetbaar zijn met de handleidingen. We identificeren en lossen eventuele issues op, zodat de interventie klaar is voor gebruik door de (eind)gebruikers.
6. Realiseren
In de ‘concretiseren’-fase hebben we een gedetailleerd uitvoerplan opgesteld, waardoor de productiefase soepel verloopt zonder onnodig overleg of onduidelijkheid. Iedereen weet wie wat maakt en waarom. Naast productie coördineert en faciliteert 8D deze fase, zodat alles op schema blijft.
5. Prototypen
Met zo weinig mogelijk middelen ontwikkelen we een versie van de interventie waarmee we de potentie (zowel op het vlak van werking als borging) kunnen toetsen. Ook voeren we in deze fase een componentenanalyse uit: uit welke onderdelen bestaat de interventie en hoe interacteren deze met elkaar?
“In elke stap van ons proces doorlopen we een volledige design cyclus: empathize, define, ideate, prototype en test. Zo vinden we in elke stap een antwoord op de vraag: hoe kunnen we – binnen de projectkaders – de meeste waarde leveren in deze fase van het onderzoek?”
Elke stap levert een concreet resultaat op om op voort te bouwen, zoals voor een vervolgaanvraag of in jullie onderwijs.
Wij nemen implementeerbaarheid en borging altijd mee als designkader voor de interventie.
Voorbeelden social design in onderzoek
Bekijk onze icooncases! Inspirerende onderzoekstrajecten die waardevolle resultaten hebben opgeleverd voor de betrokken onderzoeksgroep én de samenleving.
De meerwaarde van design-gedreven onderzoek
Een interventie slaagt alleen als er een perfecte balans is tussen de gebruiker, de vorm en de context waarin deze wordt toegepast. Ontdek de waarde van design in ons verdiepende artikel over de eigenschappen van design-gedreven onderzoek.
Maandelijks vragenuurtje
Alles over onderzoeken met social design
Wil je weten hoe je social design en iteratief ontwerp integreert in je onderzoeksontwerp?
Wij ondersteunen onderzoekers regelmatig bij het versterken en gehonoreerd krijgen van hun aanvragen. Werk je aan een subsidieaanvraag voor je onderzoek en kun je wel wat advies gebruiken? Iedere derde vrijdag van de maand organiseren we een gratis online vragenuurtje waarin je al jouw vragen kunt stellen.
Meld je aan via johan@8d-games.nl en ontvang de tijd en inbellink. Heb je specifieke vragen of onderwerpen die je wilt bespreken? Voeg deze gerust toe aan je aanmeldmail. Eerst eens kennismaken, meeluisteren of ervaringen uitwisselen? Dat kan natuurlijk ook.