Augmented reality
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Geopark de Hondsrug (Drenthe, NL) en Terra.Vita (Duitsland) zijn unieke natuurgebieden vol geologisch, archeologisch en cultuurhistorisch erfgoed. Maar hoe breng je de verhalen van deze gebieden nu tot leven voor kinderen in de basisschoolleeftijd? Met een educatief spel met GPS, augmented reality opties en heel veel avontuur!
Neem contact op met Giel Hekkert
Voor vele culturele instellingen en organisaties is het een uitdaging: verhalen over onze geschiedenis op zó’n manier presenteren, dat ook kinderen er enthousiast van worden. De huidige generatie is opgegroeid met internet en is gewend om op een snelle, interactieve manier nieuwe dingen te leren. Het is een uitdaging om de aandacht van deze doelgroep vast te houden, maar tegelijkertijd levert hun handigheid met technologie ook veel nieuwe kansen op.
Geopark de Hondsrug en Geopark Terra.Vita besloten met dit gegeven aan de slag te gaan. Zij kozen ons als serious game experts om een game te ontwikkelen waarmee kinderen en ouders al spelend op de smartphone de gebieden kunnen verkennen. Daarbij hadden ze al een duidelijk beeld van de basisfunctie: een zoektocht op basis van GPS, waarbij verspreid over het gebied 3D-objecten en (leer)doelen gevonden kunnen worden.
Wij gingen aan de slag met een verhaalconcept en de mini-games die bij verschillende doelbestemmingen te spelen zijn. Onze programmeur Sietse heeft from scratch een kaartsysteem gebouwd dat live aangeeft hoe ver de gebruiker verwijderd is van een doelbestemming. Ook zonder internetverbinding en op oudere smartphones. Daarnaast hebben we natuurlijk de nodige 3D-modellen ontwikkeld. Van hunebedden tot maskers en van mammoeten tot dinosauriërs. Deze modellen zijn op het landschap te ‘projecteren’ via augmented reality. Zo maken we geschiedenis die niet meer tastbaar is toch beleefbaar voor een jonge doelgroep.
We zijn trots op het eindresultaat! Een spannende, gebruiksvriendelijke game waarin leren en spelen perfect samenkomen. Niet alleen nodigt het spel The Lost Collection uit om het hele gebied te verkennen en meer te leren over bijzondere locaties. Het moedigt kinderen en hun ouders ook aan meer te wandelen en bewegen. Wie goed speurt, ziet immers de wolharige mammoet weer door het Drentse (of Duitse!) landschap wandelen in AR en kan er zelfs mee op de foto. Daar loop je graag een stukje voor om, toch?
Maarten denkt graag mee!
Begin met ons creatieve starttraject. Samen met jou, de doelgroep en alle andere betrokkenen leggen we een stevige fundering onder je serious game of gamification. Meer draagkracht, minder risico’s tijdens het ontwikkelproces.
Dit project draagt bij aan SDG #4 Kwaliteitsonderwijs. De Lost Collection-game maakt kennis over cultureel erfgoed en de natuur toegankelijk voor jeugd. Deze game zorgt niet alleen voor een sterk leervermogen, maar stimuleert ook een gezonde levensstijl. Spelers volgen een route waarin verschillende uitdagingen verstopt zitten. Leerdoelen worden bereikt door inzet van Augmentated Reality (AR). Door AR worden virtuele weergave verbonden aan realiteit, wat het leereffect voor jongeren een extra dimensie geeft.
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Een serious game aanbesteden is een vak apart. Inkopers van grote organisaties en ontwikkelaars gaan tijdens het traject met elkaar in gesprek, terwijl zij lang niet altijd dezelfde taal spreken. Gebruik ons whitepaper als leidraad, zodat de procedure soepel verloopt en de risico’s zo goed mogelijk beheerst worden.