Games met sensoren
High tech, high impact We vinden het fantastisch om te innoveren met games met sensoren en hightech apparatuur. Die passie is al in 2013 ontstaan. Toen ontwikkelden we samen met…
Onze Lead Software Engineer Sietse Hoekstra zit al een tijdje verstopt tussen een indrukwekkende hoeveelheid camera’s van het merk Vicon, top-of-the-bill apparatuur waarmee bewegingen supernauwkeurig geregistreerd kunnen worden. De Vicon hebben we te leen van onze partner ProCare, specialist op het gebied van sport-medische apparatuur. Wat zijn de toepassingsmogelijkheden van motion capture (bewegingsregistratie) in combinatie met een virtual reality bril zoals de Oculus Go? Dat onderzoeken we aan de hand van een prototype op maat waarin bewegingen realtime vertaald worden naar een virtuele omgeving.
Hoe uiteenlopend onze serious game projecten ook zijn, één ding hebben al onze producten gemeen: ze sturen met spelprincipes aan op een positieve (gedrags-)verandering. Bij onze ‘exergames’ komt daar nog een extra uitdaging bij. Niet alleen moet het gameconcept het uitvoeren van lichaamsoefeningen leuker maken. De bewegingen moeten óók nauwkeurig geregistreerd worden voor een overtuigende vertaling naar de game-omgeving. Vervolgens kunnen behandelaren de metingen analyseren en het behandelplan toespitsen op de mogelijkheden en beperkingen van iedere cliënt. Zo heeft een serious game dubbel impact. Bewegen wordt leuk en de behandeling kan steeds beter op maat worden aangeboden.
Voorheen hebben we exergames ontwikkeld met de Kinect, de Intel Realsense Camera en smartphones in combinatie met augmented reality. Hoe nauwkeuriger de registratie, hoe effectiever de toepassingen en mogelijkheden. Zeker wanneer het om zorginnovaties gaat. Up-to-date blijven met de laatste ontwikkelingen op het gebied van bewegingsregistratie staat daarom hoog op onze agenda. Geavanceerde systemen zoals de Vicon worden vooral gebruikt bij gespecialiseerde bewegingslaboratoria en bij onderzoeksinstellingen. Te gek dus dat we van ProCare de kans krijgen met deze apparatuur te werken binnen ons eigen kantoor.
De camera’s van Vicon zijn infraroodcamera’s. Op basis van reflecterende bolletjes die op het lichaam van de speler geplaatst worden, registreren de camera’s de bewegingen. De bolletjes geven een fel licht terug de camera in. Wanneer meerdere camera’s gelijktijdig zo’n bolletje waarnemen, kan de driedimensionale positie berekend worden. Dat gebeurt allemaal in realtime. De tijd tussen de echte beweging en het effect daarvan dat te zien is in virtual reality moet zo klein mogelijk zijn. Anders kan er motion sickness optreden.
Zo ingewikkeld is dat dus. Een andere uitdaging bij het bouwen van dit prototype: alle verschillende systemen moeten correct met elkaar samenwerken. Dat is geen kwestie van stekkertjes juist inpluggen. Zo gebruikt de VR-bril een ander assenstelsel dan het Vicon-systeem en de game engine heeft ook weer andere assen. Er gaat veel programmeerwerk zitten in het op elkaar afstemmen van al die variabelen.
We laten Sietse mooi nog even in zijn hoekje. De game die hij bouwt is nu nog een prototype, maar het zou ons niks verbazen als hij er straks uitkomt en opeens een overtuigende virtual reality versie van Streetfighter of Soulcalibur heeft gebouwd. Nádat we als 8D Games de hele wereld hebben geholpen het beste uit zichzelf te halen met onze serious games, natuurlijk. In de toekomst wellicht ook met de Vicon Nexus, naast alle andere mogelijkheden en technieken die we al kunnen aanbieden!
High tech, high impact We vinden het fantastisch om te innoveren met games met sensoren en hightech apparatuur. Die passie is al in 2013 ontstaan. Toen ontwikkelden we samen met…
Duik dieper in de wereld van spraaktechnologie en de toepassing ervan binnen serious gaming. Spraaktechnologie heeft de afgelopen jaren enorme vooruitgang geboekt en biedt talloze mogelijkheden om de interactie tussen spelers en games naar een nieuw niveau te tillen.
Wat is de relatie tussen serious gaming, wetenschap en psychologie? En waarom is serious gaming toch echt veel meer dan een spelletje? Dit whitepaper gaat niet over games, maar over serious gaming als wetenschappelijke methode voor onderzoek naar (maatschappelijke) opgaven!