Serious games voor educatie
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Samen met onderwijspartners uit Roemenië, Cyprus, Estland en Nederland werken we aan een game over de growth mindset, naar de theorie van de gerenommeerde psycholoog Carol Dweck. De game is bestemd voor het basisonderwijs en zal ingezet worden in alle betrokken Europese landen.
Een kernpunt van de growth mindset is de overtuiging dat talent en intelligentie geen vaststaande eigenschappen zijn (iets wat je ‘hebt’ of ‘niet hebt’) – maar dat je deze kunt ontwikkelen door inzet, toewijding en een open leerhouding. Dit komt de schoolprestaties ten goede: wanneer mensen – en zeker kinderen en jongeren – geloven dat ze kunnen groeien en hun vaardigheden kunnen ontwikkelen, heeft het natuurlijk meer zin om je best te doen! Bovendien is het dan opeen een stuk minder ‘erg’ om iets niet direct te kunnen.
Uit PISA onderzoek uit 2018 blijkt dat slechts 63% van de Europese scholieren op dit moment een groeimindset heeft. Dat betekent dat er nog heel wat scholieren zijn die denken dat zij hun intellect en vaardigheden niet echt kunnen ontwikkelen; de belemmerende fixed mindset. Bovendien ontbreekt het nog vaak aan begrip van de theorie achter deze populaire term, waardoor de principes niet altijd juist en consequent worden toegepast. Daar willen we met dit partnerschap graag verandering in brengen!
Het partnerschap is van start gegaan met een inventarisatie van bestaande growth mindset interventies binnen het primair onderwijs in de betrokken landen. Welke methodes werken er wel goed en welke juist niet? En hoe bekend zijn docenten op dit moment met de growth mindset theorie? Met dit onderzoek legden we de basis voor het tweede projectresultaat: een collectie effectieve, leuke en leerzame challenges die leerlingen helpt om een growth mindset te internaliseren en hun eigen leerhouding te beoordelen en verbeteren. Deze collectie opdrachten zal de inhoud vormen van de serious game, het onderdeel waarvoor 8D Games verantwoordelijk is.
Een voorbeeld van een challenge waar we al veel goede ervaringen mee hebben: De Toren van Succes. Groepjes leerlingen worden uitgedaagd om samen een zo hoog mogelijke toren te bouwen van marshmallows en tandenstokers. Om een hoge toren te bouwen met zulke onhandige materialen is het nodig om doorzettingsvermogen te hebben, constructief te (blijven) communiceren en te leren van mislukkingen. Precies de eigenschappen die horen bij een gezonde leerhouding!
Na het internationale onderzoek is 8D Games aan de slag gegaan met de creatieve concepten voor de game. We hebben drie concepten voorgesteld aan het partnerschap: een volledig analoge game, een hybride vorm en een sterk scenario-gerichte digitale game. Dat pakken we graag (en vaak) zo aan. Immers: je weet pas wat het beste past, als je alle opties hebt gewogen!
In dit geval is de hybride vorm als winnaar uit de bus gekomen. We ontwikkelen momenteel een interactief Choice Board waarmee leerlingen en docenten zelf met een paar muisklikken een growth mindset lespakket kunnen samenstellen. Daarbij kunnen ze eenvoudig filteren op praktische wensen, zoals lengte van de les of aantal deelnemers.
Het keuzebord vol creatieve challenges komt in het voorjaar van 2024 beschikbaar via een webbased generator. Gebruikers hoeven niets te downloaden of installeren om aan de slag te gaan. Het grote voordeel: gemak! Docenten hebben het immers al druk genoeg.
Om het gebruik van de Growth Game projectresultaten nog verder te vergemakkelijken, zal het partnerschap ook een gebruikersgids en een evaluatiemethode voor docenten ontwikkelen.
Op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen? Bekijk de projectwebsite of volg ons op Linkedin.
Meer weten over onze internationale partnerschappen?
Dit project is gefinancierd met steun van de Europese Commissie. Deze publicatie [communicatie] weerspiegelt alleen de standpunten van de auteur, en de Commissie kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor enig gebruik dat van de daarin opgenomen informatie kan worden gemaakt.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Werken aan educatie en jongerenwelzijn Ondanks dat onze thuisbasis stevig in de Friese klei ligt, hebben we de laatste jaren een groot netwerk van internationale samenwerkingspartners opgebouwd. Van Europese partnerschappen…
Een serious game aanbesteden is een vak apart. Inkopers van grote organisaties en ontwikkelaars gaan tijdens het traject met elkaar in gesprek, terwijl zij lang niet altijd dezelfde taal spreken. Gebruik ons whitepaper als leidraad, zodat de procedure soepel verloopt en de risico’s zo goed mogelijk beheerst worden.