HEROES

Promotieonderzoek met gaming in de hoofdrol

Kan het spelenderwijs nadoen van bewegingen in een videogame mensen helpen bij het trainen van hun balans? In het bijzonder tijdens het herstel na een beroerte? Samen met onderzoekers van de Universiteit Twente en Radboud Universitair Medisch Centrum gingen we op zoek naar een antwoord op die vraag. In co-creatie ontwikkelden we een prototype waarmee onderzoekers en patiënten nu samen kunnen testen.

De kracht van gaming in je onderzoek


1
Kennisuitwisseling tussen verschillende disciplines
2
Samen toewerken naar een toegepast product
3
Dataverzameling via het ontwikkelproces en playtesting
Meer weten over promotieonderzoek met games?

Bel 058 843 57 57

Mail johan@8d-games.nl

Johan vertelt je graag meer over het proces!

Promotieonderzoek met gaming

Promotieonderzoek met serious gaming

Een goede balans is van vitaal belang om stabiel te kunnen lopen en valpartijen te voorkomen, vooral voor mensen die een beroerte hebben gehad. Die ene stap in het herstelproces kan het verschil maken. Helaas zijn er nog niet veel mogelijkheden om thuis je balans te trainen. Laat staan op een leuke en motiverende manier. Daar wilde onderzoeker Aurora Ruiz Rodríguez tijdens haar promotieonderzoek aan de Universiteit Twente verandering in brengen.

Bij het ontwikkelen van een game komt heel veel onderzoek kijken. Voordat er ook maar iets geprogrammeerd kan worden, zijn er veel vragen te beantwoorden. Vragen waarover verschillende specialisten, de doelgroep en wij als gameontwikkelaars met elkaar in gesprek moeten. Niet voor niets wint serious gaming als onderzoeksmethode aan populariteit. Wie wil er een survey invullen als je ook input kunt vergaren door samen over een game na te denken?

Zo hebben we het aangepakt

Bij de ontwikkeling HEROES waren niet alleen onderzoekers betrokken, maar ook fysiotherapeuten en eHealth experts. De bewegingen in de game moeten immers wel verantwoord en effectief zijn. Daarnaast brachten we samen praktische kaders en vereisten in kaart. Een spel dat bedoeld is om (zelfstandig) thuis te spelen, maakt logischerwijs gebruik van andere hardware en sensoren dan een spel dat in een medisch beweeglab staat. Wij gaven technisch advies passend bij de kaders en ontwikkelden een creatieve gameplay die aansluit bij het beweegadvies van fysiotherapeuten. Ook adviseerden we over het ophalen van spelersdata voor onderzoeksdoeleinden.

Kennismaken met state-of-the-art technologie voor balanstraining!

Deze power-up hebben we gerealiseerd

In het het HEROES-spel staat een kapitein op een vlot. De kapitein wordt zo nu en dan uit evenwicht gebracht en zet dan een stap om niet te vallen. De speler van de game moet zo goed mogelijk dezelfde stap zetten. Het gameprototype is functioneel, maar wordt de komende tijd nog verder onderzocht. Voor de doorontwikkeling zoeken RadboudUMC en Universiteit Twente nu doelgroepparticipanten om met de game aan de slag te gaan.

Promotieonderzoek met gaming - HEROES Balanstraining
Foto: Emma Lloyd | uTwente

Wij organiseren vaak initiatieven om meer bekendheid te geven aan onderzoek met gaming. Bekijk bijvoorbeeld ons webinar over Healthcare, Research and Serious Gaming of lees de pagina ‘Games in wetenschappelijk onderzoek’ om meer inspiratie op te doen.

Wil je bijdragen aan het onderzoek? De komende tijd wordt HEROES getest in zes verschillende revalidatiecentra in Nederland in het kader van het PhD-onderzoek van Lotte Hagedoorn (RadboudUMC). Lees meer op deze pagina.

Abonneer je op onze nieuwsbrief