Serious games voor onderzoek
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
We vinden het fantastisch om te innoveren met games met sensoren en hightech apparatuur. Die passie is al in 2013 ontstaan. Toen ontwikkelden we samen met bewegingsexperts van het Universitair Medisch Centrum Groningen een game die ouderen helpt bij balanstraining: de Schaatsgame.
Bewegingen registreren kan op heel veel manieren. Zo lenen de Kinect en de Intel Realsense Processor zich goed voor gebruik in de thuissituatie, evenals toepassingen die samenwerken met de smartphone. Dit soort sensoren zijn heel waardevol voor innovaties die zorg in de thuissituatie moeten ondersteunen.
Daarnaast hebben wij de afgelopen jaren ervaring opgedaan met high-tech set-ups voor professioneel gebruik. Denk aan de motion capture camera’s van Vicon. Deze apparatuur wordt in beweeglabs en medische centra ingezet. Fantastische techniek om mee te innoveren en experimenteren!
Een game waar we momenteel aan werken is HEROES. In samenwerking met onderzoekers van de Universiteit van Twente ontwikkelen we een game gericht op balanstraining voor mensen die een beroerte hebben doorgemaakt. Op de foto test onze software engineer Stella de huidige gameplay: spelers staan op een vlot en zo nu en dan komt er iets tegen het vlot aan dat het evenwicht verstoort. Door te bewegen voor de sensor herstel je het evenwicht. Het spel werkt samen met de Intel Realsense Processor.
In 2019 werkten wij voor het eerst top-of-the-bill motion capture camera’s van het merk Vicon. In samenwerking met onze partner ProCare (specialist op het gebied van sport-medische apparatuur) onderzochten we wat de mogelijkheden van deze camera’s zijn in combinatie met de HTC Vive VR-bril. Een fantastisch experiment met als resultaat een veelbelovend prototype: een boksgame in VR met live bewegingsregistratie.
Dit jaar mogen we opnieuw aan de slag met de Vicon, ditmaal in samenwerking met het beweeglab van de Rijksuniversiteit. Meer weten? Neem dan even contact op met Johan! Het traject is nog in volle gang.
8D Games ontwikkelt samen met het Centre for Language and Speech Technology (CLST) van de Radboud Universiteit de ‘Digi Juf’. Digi Juf is een game voor op de smartphone waarmee kinderen met een taalachterstand zelfstandig en spelenderwijs hun leesvaardigheid kunnen oefenen. Wij schreven programmatuur die de microfoon van de smartphone laat samenwerken met hoogwaardige spraaktechnologie van het CLST. Deze spraaktechnologie maakt het niet alleen mogelijk om woorden te herkennen in de spraak van een gebruiker, maar ook meer subtiele afwijkingen die kunnen duiden op problemen bij het voorlezen of bij het produceren van spraak.
Sinds onze oprichting in 2014 hebben we verschillende games ontwikkelt in combinatie met sensoren die bewegingen registreren. Een groot voordeel: er is geen vertaalslag tussen de game en het beweeggedrag dat gestimuleerd moet worden. Zo merkten onderzoekers dat ouderen die de Schaatsgame speelden zelfs meer oefenden dan er van ze gevraagd werd. Registratie van de bewegingen maakt het bovendien mogelijk om data te verzamelen en voor de behandelaar inzichtelijk te maken wat er wel goed gaat en wat niet.
Doe een bakje met Johan!
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Serious games voor de zorg maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor de zorg en welke concrete voorbeelden zijn er al? Laat je inspireren door cases uit ons portfolio.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…