Serious games voor educatie
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Het is zover: de eerste speelbare versie van de ‘DigiTales’ verhalenbibliotheek is beschikbaar via de Apple App Store en Google Play Store! Al lezend, luisterend en spelend brengt DigiTales kinderen tussen de 6 en 12 jaar in aanraking met digitaal cultureel erfgoed. Op donderdag 28 april 2022 presenteerden 8D Games en Bureau Maalstroom drie ‘Fryske DigiTales’ aan partners en relaties bij erfgoedinstelling Tresoar.
De ‘Fryske DigiTales’ zijn gebaseerd op oude volksverhalen uit de regio Friesland: Rixt van ’t Oerd, Het Vrouwtje van Stavoren en De Smid van Eernewoude. Voor iedere DigiTale werd samengewerkt met musea die een plaatselijke of thematische link hebben met het originele volksverhaal. De DigiTales bibliotheek biedt hen een kans om topstukken uit hun (gedigitaliseerde) collectie op een aantrekkelijke wijze te presenteren aan een jonge doelgroep. Kleurrijke speelmuren met ingebouwde tablets zullen de verhalen de komende tijd op locatie onder de aandacht brengen. De Fryske DigiTales zijn ook thuis te spelen op een eigen mobiel apparaat.
De Fryske DigiTales vormen het startschot voor de doorontwikkeling van de verhalenbibliotheek. Johan van der Meulen, een van de initiatiefnemers: ‘De applicatie is zo gebouwd dat er gaandeweg steeds meer verhalen uit verschillende regio’s toegevoegd kunnen worden. Samen met culturele partners willen we die verhalen – en bijpassend cultureel erfgoed – ophalen en in een digitale jas steken. Er is al ontzettend veel erfgoed gedigitaliseerd; met DigiTales brengen we die verborgen schatten naar scholen en huiskamers en zetten we mensen er actief mee aan de slag.’
De DigiTales verhalenbibliotheek is ontwikkeld voor kinderen in de basisschoolleeftijd en kan zowel in de klas als thuis kosteloos gebruikt worden. Lees hier meer over serious games in het onderwijs. De eerste drie Fryske DigiTales zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Fries. Kijk voor het boeken van de speelmuur of het ontwikkelen van een eigen DigiTale op www.digitalesbieb.nl
DigiTales is een initiatief van 8D Games en Bureau Maalstroom. Het project wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, provincie Fryslân, Tresoar, Fers, Afûk, St. Anthony Gasthuis en het Nieuwe Stads Weeshuis.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Serious games zijn spellen met een doel. Bijvoorbeeld informatie overdragen of gedrag veranderen. Leuk zijn dit soort games absoluut, dat is de kracht! Maar vermaak is niet het hoofddoel. Dit is wat een serious game onderscheidt van een entertainment game.
Werken aan educatie en jongerenwelzijn Ondanks dat onze thuisbasis stevig in de Friese klei ligt, hebben we de laatste jaren een groot netwerk van internationale samenwerkingspartners opgebouwd. Van Europese partnerschappen…