Serious games voor educatie
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Augmented reality (AR) wordt vaak verward met virtual reality. Het verschil? Met augmented reality voeg je digitale elementen toe aan de werkelijkheid, terwijl virtual reality de speler juist helemaal afsluit van de echte omgeving. Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Johan vertelt je graag meer over ons AR-portfolio
AR biedt volop mogelijkheden voor het activeren van mensen. Immers: de hele wereld kan opeens als potentiële speeltuin dienen en vrijwel iedereen beschikt tegenwoordig over een smartphone met camera en GPS. Zo ‘lok’ je mensen als het ware hun huis uit met een uitdagend en leerzaam spel dat ze buiten kunnen spelen.
Juist omdat je een augmented reality spel spel in de werkelijkheid kunt spelen en je weinig speciale apparatuur nodig hebt, is zo’n game heel geschikt om een gedragsverandering aan te moedigen of mensen met elkaar in gesprek te brengen. Zo kan gaming bijdragen aan een actieve levensstijl en meer sociale cohesie.
In samenwerking met welzijnsorganisatie KeARN en Gemeente Tytsjersteradiel ontwikkelden wij het augmented reality spel BAAS. Kinderen van 8 tot 12 jaar gaan samen met het hondje Bonnie op pad in een vertrouwde omgeving: hun eigen wijk. Onderweg komen er allerlei sportieve opdrachten en vragen voorbij. Het spel brengt zo spelenderwijs buurtgenoten – jong en oud – met elkaar in gesprek. Over leuke en gekke dingen, maar ook over een lastiger thema, namelijk armoede.
De route is vooraf door de opbouwwerkers in de backend ingevuld. Zo zorgen we ervoor dat alles precies in de juiste straat past. Alle antwoorden van de serious game over armoede worden (AVG-proof) opgeslagen in een database.
Himmel Heroes motiveert jongeren in de Gemeente Leeuwarden om hun afval op te ruimen én laat zien hoe je dat op de juiste manier doet. In het spel ligt er in heel de gemeente allerlei afval ‘virtueel’ op straat. Je ziet zaken als kauwgom, chipszakken, sigaretten en blikjes op straat liggen door middel van augmented reality op je smartphone. Iedere keer als je iets opraapt krijg je punten.
De game brengt de spelers naar verschillende soorten afvalcontainers die in de Gemeente Leeuwarden te vinden zijn. Via GPS hebben we de afvalcontainers in kaart gebracht. Bij iedere container treft de speler een ‘afvalmonster’ dat honger heeft en leer je wat het afvalmonster in kwestie wel of niet kan eten. Het spel heeft daarmee zowel activerende als educatieve waarde.
Vraag Maarten gerust het hemd van het lijf
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Serious games voor de zorg maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor de zorg en welke concrete voorbeelden zijn er al? Laat je inspireren door cases uit ons portfolio.
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…