Augmented reality
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Kinderen van 8 tot 12 jaar gaan in de vrolijke augmented reality game samen met het hondje Bonnie op pad in een vertrouwde omgeving: hun eigen wijk. Onderweg komen er allerlei sportieve opdrachten en vragen voorbij. Het spel brengt zo spelenderwijs buurtgenoten – jong en oud – met elkaar in gesprek. Over leuke en gekke dingen, maar ook over een lastiger thema, namelijk armoede.
Johan vertelt je graag meer
In Nederland groeit 1 op de 13 kinderen op in een gezin met geldproblemen. Voor veel hulpinstanties is het lastig om deze gezinnen te bereiken. De reden is simpel: mensen praten niet graag over geldproblemen, laat staan dat ze om hulp vragen. Kan een serious game helpen om tóch een gesprek op gang te brengen, ook al is het onderwerp moeilijk of ongemakkelijk?
Met die vraag klopte welzijnsorganisatie KEaRN bij ons aan. Al snel ontstond het idee een serious game met augmented reality te ontwikkelen die te spelen is in de eigen wijk. De wens: kinderen spelenderwijs in contact brengen met buurtgenoten en ze samen opdrachten en vragen over armoede laten oplossen, om zo de openheid in de wijk te vergroten.
We wilden de serious game over armoede zo aansprekend mogelijk maken voor de doelgroep. Daarom hebben we veel onderzoek gedaan naar wat kinderen van zo’n game willen en verwachten. Een groep kinderen heeft meegedacht over hoe de game eruit moest zien. Zij vonden bijvoorbeeld dat Bonnie een zwerfhondje moest zijn, in plaats van een kat, zoals we eerst bedacht hadden. Daarnaast hebben de kinderen het spel steeds getest en hebben we hun feedback serieus genomen. De kinderen vonden het belangrijk dat ze zélf hun trouwe viervoeter zouden kunnen maken. En zo geschiedde: in de serious game over armoede krijgt de speler de optie om kleuren, vlekken en patronen voor de vacht van het hondje te kiezen.
“Het spel heeft ons gemotiveerd om geld in te zamelen voor de Voedselbank, het is leuk dat je iets voor mensen kunt doen met geldproblemen.’
Speler van BAAS in gemeente Tytsjerksteradiel
Lees meer over serious games in het onderwijs
In BAAS loopt er een hondje door de straat in augmented reality. Het hondje leidt je afwisselend naar vragen over armoede en naar leuke spelletjes. Al snel zijn de kinderen druk in de weer. Penalties schieten terwijl Bonnie aan het keepen is, vragen beantwoorden over geld… En dan snel weer verder, want Bonnie brengt je alweer bij het volgende onderdeel: touwtrekken!
De route is vooraf door de opbouwwerkers in de backend ingevuld. Zo zorgen we ervoor dat alles precies in de juiste straat past. Alle antwoorden van de serious game over armoede worden (AVG-proof) opgeslagen in een database. Op basis van de gegevens kan beter onderzoek gedaan worden naar de beleving omtrent armoede in de betreffende wijken. Zo heeft het spel nog meer impact.
Johan vertelt je graag meer!
Met een smartphone of tablet leg je in een AR-game als het ware een ‘laagje’ over de werkelijkheid heen. Fantasierijke elementen, gewoon in je eigen wijk of huis. Een heel bekend voorbeeld is het spel Pokémon Go.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Stel, je hebt een fantastisch idee voor een serious game. Maar dan? Waar begin je? Hoe vind je je weg door alle technische begrippen? En hoe weet je nou zeker dat er draagkracht is voor deze oplossing? Als opdrachtgever is het spannend om direct een langdurig ontwikkeltraject aan te gaan. Daarom bieden wij een losstaand Starttraject aan.