Process mapping met een game

Communicatie over processen

8D Games ontwikkelde voor het Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) een virtual reality experience voor (nieuwe) werknemers. De VR-experience geeft spelenderwijs inzicht in alle stappen die komen kijken bij het afhandelen van een zaak binnen het CJIB. Process mapping, maar dan leuk!

De uitdaging


1
Zorg dat kennis uit de bestaande training beklijft
2
Vind de juiste balans tussen inhoud en vermaak
3
Process mapping als basis voor het game design
Vragen? Of even sparren?

Bel 058 843 57 57

Mail maarten@8d-games.nl

Maarten denkt graag mee!

process mapping

Het belang van goede communicatie over processen

Process mapping is het visualiseren van processen binnen organisaties. Dit helpt werknemers om beter te begrijpen wat hun rol is in het grotere geheel en wat de gevolgen zijn als een onderdeel in het ‘radarwerk’ stil komt te liggen of niet functioneert. Dit is zeer belangrijk, vooral bij complexe en grootschalige processen. Daarnaast bevordert process mapping de innovatiekracht van een organisatie. Wanneer alle werknemers inzicht hebben in de organisatieprocessen, kunnen zij gezamenlijk meedenken over verbeterpunten.

Procesmapping gebeurt vaak met behulp van teksten, diagrammen, flowcharts en tabellen. Deze hulpmiddelen helpen de lezer om informatie over de processen te begrijpen. Maar eerlijk is eerlijk, deze methoden zijn niet voor iedereen aantrekkelijk of effectief. Het resultaat is dat proceskaarten en bedrijfstrainingen vaak maar één keer worden gebruikt en daarna op de plank belanden. Bovendien blijft lang niet alle informatie hangen na één enkele cursus of studiesessie. Kan dit niet anders?

Zo hebben we het aangepakt

Bij de ontwikkeling van ‘CJIB in VR’ zijn we begonnen met een analyse van de bestaande trainingsmaterialen en met de behoeften van de werknemers. Samen met het CJIB hebben we de belangrijkste leerdoelen geïdentificeerd en een concept ontwikkeld dat deze doelen op een interactieve manier bereikt. De stappen die bij het afhandelen van een casus binnen het CJIB komen kijken dienden als basis voor een game design dat slim inspeelt op menselijk gedrag en psychologie. Vervolgens hebben we verschillende prototypes ontwikkeld en getest met een kleine groep werknemers om ervoor te zorgen dat de inhoud zowel boeiend als leerzaam was. Een belangrijke uitdaging was het vertalen van complexe juridische en administratieve processen naar een begrijpelijke en speelse omgeving zonder de nauwkeurigheid van de informatie te verliezen. Door iteratief te werken en gaandeweg feedback van gebruikers te integreren, konden we een spel ontwikkelen dat zowel leerzaam als onderhoudend is.

process mapping
Proces

Dit is het resultaat

In ‘CJIB in VR’ kruipt de speler in de huid van een CJIB-medewerker en doorloopt hij verschillende scenario’s die een realistisch beeld geven van de dagelijkse werkzaamheden. De speler is verantwoordelijk voor het beoordelen en afhandelen van verschillende klantcases. Dit kan variëren van het herbeoordelen van een onvoldoende behandelde zaak tot het beantwoorden van klantvragen en het vinden van de juiste informatie in het systeem. Door middel van interactieve opdrachten leert de speler de theorie uit de bestaande training direct toe te passen in de praktijk.

De VR-ervaring prikkelt alle zintuigen en zorgt ervoor dat de informatie beter blijft hangen. Het resultaat is een speelse en effectieve manier van leren, waarbij werknemers een duidelijk overzicht krijgen van het proces bij het CJIB. De virtual reality experience wordt ingezet als afsluiting en van de bestaande bedrijfstraining – een mooie manier om de opgedane kennis te bestendigen en ervoor te zorgen dat werknemers gemotiveerd blijven om zo nu en dan hun kennis opnieuw te toetsen. ‘Even de VR-bril op’ is immers heel wat aantrekkelijker dan opnieuw met je neus in de boeken te duiken. Een bijkomend voordeel is dat een dergelijk digitaal instrument data kan ophalen over, bijvoorbeeld, onderdelen waar veel werknemers op vastlopen. Dit biedt weer aanknopingspunten voor het verbeteren of aanvullen van de trainingsmaterialen.

process mapping

Ben je ook op zoek naar een manier om je bedrijfstraining te verlevendigen? Weet dan dat ‘interactief’ niet noodzakelijk ‘digitaal’ betekent en er ook met een bescheiden budget heel veel mogelijk is. Zo hebben wij een bordspel over AI in de zorg ontwikkeld dat eveneens werkt op basis van scenario’s en proces mapping (in dit geval patient journeys). Het spel gaat de wereld over als afsluiter van een online cursus over ethisch gebruik van kunstmatige intelligentie voor zorgprofessionals.

Abonneer je op onze nieuwsbrief