Gamen om je sociale vaardigheden te verbeteren: op het eerste gezicht lijkt het geen logische combinatie. Toch kan het juist heel prettig en effectief uitpakken om te beginnen met oefenen een ‘digitale’ wereld, waar het niet erg is als er eens iets misgaat. Dat bewijst de serious game SoVaTass die wij in samenwerking met NHL Stenden en de Hanzehogeschool Groningen ontwikkelden.
De kracht van spelend leren
1
Meer plezier en motivatie door toepassing van spelprincipes
2
Veilige aansluiting bij belevingswereld van kinderen met autisme
3
Ingebed in reguliere behandelmethodes
Serious game voor kinderen met autisme
Kinderen met Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) hebben vaak meer moeite met sociale vaardigheden dan hun leeftijdsgenoten. De mate waarin de stoornis zich in het dagelijks leven uit verschilt bij ieder kind. Vaak zie je dat het inschatten van sociale situaties net even wat moeilijker gaat. Geregeld merkt het kind dat zelf ook.
Omdat dat soms frustratie geeft, gaan ze die situaties uit de weg en wordt hun wereld steeds wat kleiner. Om dit te voorkomen en de kinderen te helpen op het sociale vlak, heeft 8D Games in samenwerking met NHL Stenden en de Hanzehogeschool Groningen een oefenspel voor kinderen met autisme ontwikkeld: SoVaTaSS.
Aanpak
SoVaTaSS speelt zich af in een dorp op een eiland. De look en feel van het eiland en de karakters hebben we rustig gehouden, zodat kinderen zich goed kunnen concentreren op de opdrachten. In het spel ben je een postbode en kom je tijdens je ronde verschillende mensen tegen die je hulp vragen. Zo heeft iemand een probleem met zijn kar en heeft de ander hulp nodig met fotografie. In bijna alle situaties leert de speler emoties te herkennen en, op basis van deze informatie, gepast te reageren. Bijvoorbeeld: het maken van een botte opmerking naar iemand die al boos is, zal hem nog bozer maken. Door het oorzaak-gevolg principe van het spel leert de speler welke acties tot welk resultaat leiden. Uiteraard leidt een ‘fout’ antwoord niet tot problemen, maar wordt de speler simpelweg uitgenodigd nu eens op een andere manier te reageren. We willen namelijk niet dat kinderen gefrustreerd stoppen met de oefening.
“Spelen is een heel veilige en laagdrempelige manier om te oefenen met sociale vaardigheden. Maak je een ‘fout’, dan zitten daar geen gevolgen aan.”
In de veilige omgeving van SoVaTaSS zijn verschillende sociale vaardigheden nodig om vordering te maken in het spel, zoals bijvoorbeeld het herkennen en inspelen op emoties, assertief zijn, complimenteren en bedanken. Zo krijgt het kind weer vertrouwen in het eigen sociale kunnen. De geleerde vaardigheden kunnen direct toegepast worden in de echte wereld!
De ontwikkeling van dit oefenspel voor kinderen met autisme maakte deel uit van een groter onderzoekstraject onder leiding van Dr. Job van ’t Veer (Lectoraat Digitale Innovatie in Zorg & Welzijn, NHL Stenden).
Begin met ons creatieve starttraject. Samen met jou, de doelgroep en alle andere betrokkenen leggen we een stevige fundering onder je serious game of gamification. Meer draagkracht, minder risico’s tijdens het ontwikkelproces.
Dit project draagt bij aan SDG #4 Quality Education en SDG #10 Reduced inequalities. Sovatass levert een positieve bijdrage aan duurzame ontwikkelingsdoelen 4 en 10 omdat het kinderen met autismespectrumstoornis helpt sociale vaardigheden te ontwikkelen en ongelijkheden te verminderen door hen te helpen zich zelfverzekerder en comfortabeler te voelen in sociale situaties. Het spel biedt kinderen een veilige en leuke omgeving om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen, die essentieel zijn om mee te kunnen doen in de samenleving. Door kinderen deze vaardigheden bij te brengen, draagt het spel bij aan het creëren van een meer rechtvaardige samenleving waarin iedereen de kans krijgt om zijn volledige potentie te bereiken.