NHL STENDEN EN HANZEHOGESCHOOL GRONINGEN

SoVaTaSS

Kinderen met Autistisch Spectrum Stoornis (ASS) hebben vaak meer moeite met sociale vaardigheden dan hun leeftijdsgenoten. De mate waarin de stoornis zich in het dagelijks leven uit verschilt bij ieder kind. Vaak zie je dat het inschatten van sociale situaties net even wat moeilijker gaat. Geregeld merkt het kind dat zelf ook. Omdat dat soms frustratie geeft, gaan ze die situaties uit de weg en wordt hun wereld steeds wat kleiner. Om dit te voorkomen en de kinderen te helpen op sociaal aspect, heeft 8D Games een serious game voor kinderen met autisme ontwikkeld: SoVaTaSS (Sociale Vaardigheid Training bij Autistisch Spectrum Stoornis).

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

Het proces

SoVaTaSS speelt zich af in een dorp op een eiland. Door met de bewoners van het eiland te praten, leert de speler hen kennen. In veel gevallen is het aan de speler de taak om de bewoners te helpen met iets. Zo heeft iemand een probleem met zijn kar en heeft de ander hulp nodig met fotografie. In bijna alle situaties leert de speler emoties te herkennen en, op basis van deze informatie, gepast te reageren. Bijvoorbeeld: het maken van een botte opmerking naar iemand die al boos is, zal hem nog bozer maken. Door het oorzaak-gevolg principe van het spel, leert de speler welke acties tot welk resultaat leiden.

“Het spel houdt bij welke keuzes het kind maakt tijdens het spelen. De behandelaar kan deze scores inzien en de vervolgoefeningen zo steeds beter op maat aanbieden.”

Maarten Stevens,
Eigenaar 8D Games

De uitdaging

Omdat deze serious game voor kinderen tussen de 8 en 12 jaar gemaakt is, hebben we gekozen voor een speelse en kleurrijke art style. De rustige omgeving zorgt er ook voor dat de kinderen zich veilig en op gemak voelen, zodat ze zich zonder afleidingen in het spel kunnen ontwikkelen. Daarnaast verdienen de spelers kokosnoten, waarmee ze hun avatar naar voorkeur kunnen aanpassen.

Het resultaat

In de veilige omgeving van SoVaTaSS zijn verschillende sociale vaardigheden nodig om vordering te maken in het spel, zoals bijvoorbeeld het herkennen en inspelen op emoties, assertief zijn, complimenteren en bedanken. Zo krijgt het kind weer vertrouwen in het eigen sociale kunnen. De geleerde vaardigheden kunnen direct toegepast worden in de echte wereld!

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Johan van der Meulen via johan@8d-games.nl

Bronnen

Ik heb een goed idee, wat nu?!