Serious games voor onderzoek
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
In samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) hebben we een prototype ontwikkeld om te onderzoeken of gaming de aantrekkelijkheid en effectiviteit van balanstrainingsoefeningen voor ouderen kan verbeteren. Dit project was onderdeel van een promotieonderzoek. Tijdens het ontwikkelproces werkten we nauw samen met onderzoekers en deskundigen op het gebied van valpreventie en balanstraining.
Het is belangrijk dat ouderen regelmatig bewegen om het risico op vallen zoveel mogelijk te verminderen. Hoe steviger ouderen op hun benen staan, hoe minder vaak ze vallen. Dit voorkomt niet alleen veel leed voor de ouderen zelf – op hogere leeftijd kan een val immers grote gevolgen hebben – maar kan ook een enorme kostenbesparing betekenen voor de gezondheidszorg en onze maatschappij als geheel.
Onderzoek door het UMCG toont aan dat het een positief effect heeft op de balans van ouderen wanneer ze tijdens oefeningen hun zwaartepunt naar de randen van de steunbasis verplaatsen. Maar hoe zorg je ervoor dat ouderen dit type balansoefeningen regelmatig blijven uitvoeren? Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) sloeg de handen ineen met 8D Games om te onderzoeken hoe gaming kan bijdragen aan het verhogen van de therapietrouw.
We hebben eerst alle praktische kaders en vereisten in kaart gebracht. Logischerwijs moet een trainingsgame voor thuisgebruik autonomer en eenvoudiger te gebruiken zijn dan een opstelling in een medisch beweeglab. In co-creatie met onderzoekers en de doelgroep (oudere personen) hebben we de meest geschikte hardware gekozen. Ook het gameplay-concept ontstond in samenspraak met de beoogde eindgebruikers. We wilden dat de stijl en activiteiten in het spel zoveel mogelijk plezier en positieve associaties bij ouderen zouden oproepen. Tegelijkertijd moest de gameplay natuurlijk de juiste bewegingen en oefeningen nauwkeurig simuleren. Hiervoor was een nauwe samenwerking met specialisten van het UMCG essentieel. Zo levert serious gaming en onderzoek een mooie wisselwerking op tussen verschillende expertises.
“Tijdens ons onderzoek zagen we dat mensen het spel langer speelden dan van ze gevraagd was, wat aantoont hoe effectief deze vorm is om de interesse vast te houden.”
Researcher Rijksuniversiteit Groningen
De deelnemer neemt thuis plaats voor een Kinect360 (infraroodcamera) om de valpreventieoefeningen uit te voeren. Op het scherm wordt een herkenbare schaatsomgeving weergegeven. Het spel vertaalt de bewegingen van de deelnemer vervolgens naar realistische schaatsacties. Terwijl de speler door het spel manoeuvreert, moet hij of zij bukken en bewegen om obstakels zoals wakken en bruggen te ontwijken. Deze toepassing van spelprincipes motiveert ouderen om langer en regelmatiger aan de oefeningen deel te nemen.
Een groot voordeel voor behandelaars is dat de bewegingen tijdens het spelen nauwkeurig worden geanalyseerd. De data kan veilig naar de arts of fysiotherapeut gestuurd worden. Dit maakt het mogelijk om bewegingspatronen en eventuele afwijkingen te analyseren, zoals een neiging om meer of soepeler naar één kant te bewegen. Dit stelt zorgverleners in staat om de behandelplannen continu aan te passen aan de specifieke behoeften van elke cliënt.
Johan is klaar om je te helpen!
Benieuwd naar onderzoek in de gezondheidszorg met behulp van serious gaming?
Het uitvoeren van promotieonderzoek met behulp van serious gaming is een innovatieve en complexe taak. Hoe pak je het precies aan? Het Webinar: Gezondheidszorg, onderzoek en serious gaming biedt waardevolle praktische tips. In dit boeiende webinar geven postdoctoraal onderzoeker Lise Beumeler van Campus Fryslân – RUG en het Medisch Centrum Leeuwarden samen met Johan van der Meulen, mede-eigenaar en Innovation Director bij 8D Games, essentiële inzichten over het testen en toepassen van zorgtechnologieën. Ze gingen in op de fijne kneepjes van het uitvoeren van promotieonderzoek binnen de gezondheidszorg en beantwoordden tal van inzichtelijke vragen van deelnemers. De sessie werd gefaciliteerd door Rowan-Niels Spinder, relatiebeheerder bij Campus Fryslân.
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Wat is de relatie tussen serious gaming, wetenschap en psychologie? En waarom is serious gaming toch echt veel meer dan een spelletje? Dit whitepaper gaat niet over games, maar over serious gaming als wetenschappelijke methode voor onderzoek naar (maatschappelijke) opgaven!
Interested in the possibilities of serious gaming in healthcare and research, and want to know more about the process of doing PhD research in this field? On July 5, 2023,…