Home
Partners in binnen- en buitenland Wij werken samen met onderzoekers verbonden aan en/of gefinancierd door: Kennis is geen funnelvoer Althans, dat vinden wij. Samen met partners maken we graag informatieve…
Lees blogFietsen is gezond, dat weten we allemaal. Maar hoe maak je een fietstocht interessant en haalbaar voor jonge gezinnen? Voor Provincie Groningen onderzochten wij wat spel kan betekenen voor het verhogen van het fietsplezier en de fietsvaardigheid onder kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Het resultaat: een fietsroute met gamification en een zeer geslaagde pilot!
Kinderen in Nederland bewegen te weinig. Maar liefst 46% van de kinderen tot 11 jaar haalt de landelijke beweegrichtlijn niet. Daar willen wij graag verandering in brengen! Superleuk dus dat Team Fiets (Provincie Groningen) bij ons aanklopte met een mooie uitdaging: het ontwikkelen van een creatief verhaalconcept rond een nieuwe fietsroute voor jonge gezinnen in de omgeving van Zoutkamp.
De wens: fietsplezier en fietsvaardigheid combineren met spel, zodat fietsen in de provincie leuker en aantrekkelijker wordt voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar. Samen met de doelgroep en verschillende belanghebbenden gingen we op zoek naar de juiste vorm (analoog of digitaal) en de best passende verhaallijnen en gamifications.
Tijdens een Starttraject brachten we eerst alle wensen, voorwaarden en relevante informatie over de doelgroep in kaart. Vervolgens ontwikkelden we drie verschillende concepten om te testen. Dit deden we in samenwerking met leerlingen van Basisschool de Zoutkamperril. Uit de verschillende richtingen kozen de kinderen hun favoriet. Ook gaven zij aan liever geen app te willen, omdat je dan onderweg steeds met je telefoon bezig moet zijn. Heel slim en voor ons een mooie kans voor ons om weer eens een ‘analoog’ spel te ontwikkelen! Een papieren routeboekje met uitdagingen en mysteries. Zo blijkt maar weer: gamification hoeft zeker niet altijd digitaal te zijn.
“8D games heeft ons gemotiveerd om het maximale er uit te halen en aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen. Een samenwerking waar ik trots op ben!“
Projectleider Team Fiets
Het eindresultaat is een handige combinatie van ‘offline’ spelen en ‘online’ belonen. Tijdens de tocht heb je alleen een papieren routeboekje nodig, met daarin het mysterie, een aantal opdrachten en natuurlijk de route. De ouders kunnen meefietsen als spelbegeleider en krijgen een spelinstructieblad met hints. Bij thuiskomst voeren kinderen de code die zij hebben gekraakt in op de projectwebsite, waarna er weer een nieuw level van de Kinderfietsroute beschikbaar komt.
Ondertussen hebben meerdere gemeenten interesse getoond in het realiseren van een fietsroute met gamification. Zo krijgen we steeds meer jonge gezinnen op de fiets!
Johan vertelt je graag meer over inspirerende voorbeelden en mogelijkheden!
Begin met ons creatieve starttraject. Samen met jou, de doelgroep en alle andere betrokkenen leggen we een stevige fundering onder je serious game of gamification. Meer draagkracht, minder risico’s tijdens het ontwikkelproces.
Dit project draagt bij aan SDG #3 Goede gezondheid en welzijn. De belevingsroute motiveert kinderen om op de fiets te springen, in beweging te komen om hun omgeving te verkennen. An activity that contributes both mentally and physically to a healthy and happy life.
Partners in binnen- en buitenland Wij werken samen met onderzoekers verbonden aan en/of gefinancierd door: Kennis is geen funnelvoer Althans, dat vinden wij. Samen met partners maken we graag informatieve…
Lees blog