Serious games voor onderzoek
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Mooi nieuws, precies in de Week van Lezen en Schrijven: 8D Games gaat samen met het Centre for Language and Speech Technology (CLST) van de Radboud Universiteit de ‘Digi Juf’ ontwikkelen. Digi Juf is onderdeel van het project ST CART, dat – zo werd deze week bekend – op steun mag rekenen van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling.
Digi Juf is een product waarmee kinderen met een taalachterstand zelfstandig en spelenderwijs hun leesvaardigheid kunnen oefenen. Het voorziet leerlingen van accurate en directe feedback en begeleiding tijdens het lezen. De Digi Juf leert mee en past zich aan aan iedere specifieke gebruiker. Door middel van gamification worden kinderen extra gemotiveerd om gebruik te maken van de Digi Juf.
In het product Digi Juf zal hoogwaardige spraaktechnologie van het CLST worden toegepast. Deze spraaktechnologie maakt het niet alleen mogelijk om woorden te herkennen in de spraak van een gebruiker, maar ook meer subtiele afwijkingen die kunnen duiden op problemen bij het voorlezen of bij het produceren van spraak.
‘We werken met innoverend wetenschappelijk onderzoek aan duurzame oplossingen voor actuele problemen in de maatschappelijk belangrijke sectoren onderwijs en zorg’, zegt taalwetenschapper Helmer Strik, verbonden aan de Radboud Universiteit.
Klik de volgende link voor het volledige nieuwsbericht: ‘EFRO-subsidie voor taaltechnologie die kinderen én ouderen subtiel kan helpen’, Radboud Universiteit, 8 september 2020.
Serious games als onderzoeksinstrument maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor research en welke concrete voorbeelden zijn er al?
Neem contact op met Johan
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Wat is de relatie tussen serious gaming, wetenschap en psychologie? En waarom is serious gaming toch echt veel meer dan een spelletje? Dit whitepaper gaat niet over games, maar over serious gaming als wetenschappelijke methode voor onderzoek naar (maatschappelijke) opgaven!
Duik dieper in de wereld van spraaktechnologie en de toepassing ervan binnen serious gaming. Spraaktechnologie heeft de afgelopen jaren enorme vooruitgang geboekt en biedt talloze mogelijkheden om de interactie tussen spelers en games naar een nieuw niveau te tillen.