Gamification of serious game: wat is het verschil?

Gamification is het toevoegen van spelelementen aan een activiteit of omgeving die op zichzelf geen game is. Ook met kleine spelingrepen kun je processen of doelen leuker maken en gedrag op een positieve manier beïnvloeden. Daar is niet altijd een complete serious game voor nodig. We denken graag met je mee over de beste oplossing voor je vraagstuk. Een gamification of serious game, óf misschien een combinatie van beide. De mogelijkheden zijn eindeloos.

gamification of serious game

Routeapp met gamification

Een product waarin wij gamification sterk hebben laten terugkomen is de mobile app Routes Fryslan Style. Dit is in principe een navigatieapp en geen game, maar het toevoegen van spelelementen bevordert wel het plezier. De gameprincipes moedigen de gebruiker aan om  routes helemaal af te maken of er zelfs nog een extra tour bij aan te plakken. Dat is ook direct de grootste kracht van gamification: je kunt er heel goed gedrag mee sturen en mensen op een speelse manier een zetje in de goede richting geven. Moeite en prestaties erkennen, vooruitgang inzichtelijk maken, een gevoel van urgentie creëren, resultaten deelbaar maken, samenwerking belonen… Voor elke gewenste gedragsverandering is er wel een helpend spelprincipe te verzinnen.

Spelend door het leven

Gamification klinkt simpel. De échte kunst is om al die principes steeds weer op creatieve wijze toe te spitsen op de doelgroep. Wij doen dit met veel plezier voor grote en kleine opdrachtgevers die gedrag op speelse wijze positief willen beïnvloeden.

Tegelijkertijd passen we ook graag spelprincipes toe om ons eigen werk zo leuk en bevredigend mogelijk te maken. Dat is voor een deel inherent aan onze werkwijze: we werken agile, wat betekent dat de voortgang van het team iedere drie weken inzichtelijk gemaakt wordt voor alle betrokkenen. Dit maakt ons tot een betrouwbare en transparante partner om mee samen te werken. Maar regelmatig samen stilstaan bij de voortgang is ook simpelweg leuk, sociaal en motiverend. Wie wil er nou maandenlang ploeteren achter een bureautje zonder feedback of erkenning te krijgen? Twee vliegen in één klap, dat spelenderwijs ontwikkelen!

Gamification of serious game: ik kan niet kiezen

Kom je er niet uit of je voor een spelelement of voor een complete serious game moet gaan om jouw bedrijf of mensen verder te helpen? Wij zoeken altijd naar de beste manier om de doelgroep spelenderwijs vooruit te helpen binnen de beschikbare tijd en binnen het gestelde budget. Of dat met een gamification of een serious game is?  Dát beslissen we graag met jou en de doelgroep samen. We kunnen alles ontwikkelen wat je vraagt, maar nog liever maken we wat je nodig hebt.

Bekijk voorbeeldprojecten