Serious games voor educatie
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Gamification is het toevoegen van spelelementen aan een activiteit of omgeving die op zichzelf geen game is. Ook met kleine ingrepen kun je gedrag op een positieve manier beïnvloeden. Denk aan een ‘Werknemer van de Maand’-verkiezing of een motiverende spaarkaart. Weet je niet of je nou een serious game of gamification nodig hebt? Wij helpen je graag op weg.
Soms is een klein spelelement voldoende om processen en doelen leuker maken of gedrag op een positieve manier beïnvloeden. Daar is niet altijd een complete serious game voor nodig. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van doelen en beloningen aan een toeristische route voor jonge gezinnen. Een overzichtelijke ingreep met veel effect op de motivatie om zo’n route te voltooien.
Bij ieder vraagstuk onderzoeken wij eerst welke gamemechanieken het best aansluiten bij de doelgroep die jij wilt bereiken. De ene persoon raakt gemotiveerd door een competitief element, de ander juist van samenwerken. Samen kijken we naar de bestaande context en de manier waarop we die context aantrekkelijker kunnen maken met spelelementen.
Is een gamification altijd digitaal? Zeker niet! Een van de gamifications waar we het meest trots op zijn: de zwemlesboeken die wij hebben gerealiseerd in samenwerking met Skander Marketing. Door uitdagingen uit te voeren kunnen kinderen fysieke munten verdienen voor in hun zwemlesboek. Wij namen het ontwerp van alle prenten, munten en het verzamelsysteem voor onze rekening. Bekijk de case om te lezen hoe gamification bijdraagt aan het zwemplezier en de zwemvaardigheid van kinderen die met deze methode werken.
Veel mensen verwachten het niet, maar gamification is een krachtig middel om mensen in beweging te brengen. Letterlijk. Bijvoorbeeld door kleine spelelementen aan wandelroutes of toeristische applicaties toe te voegen. Zie je op je smartphone of kaartje dat er iets verderop nog iets leuks te beleven valt, dan loop je graag nog een stukje verder! Dit type gamification hebben wij regelmatig met succes toegepast voor regiomarketingorganisaties in o.a. Gemeente Winterswijk, Provincie Groningen en Heerenveen ’n Gouden Plak.
Neem contact op met Maarten, gamification specialist van het eerste uur.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Serious games voor de zorg maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor de zorg en welke concrete voorbeelden zijn er al? Laat je inspireren door cases uit ons portfolio.
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…