Serious games voor onderzoek
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Op zaterdag 25 mei 2024 opent 8D Games haar deuren voor een open dag ter ere van hun tienjarig bestaan. Iedereen is welkom om tussen 14.00 en 17.00 uur langs te komen op Simon Vestdijkwei 15 in Leeuwarden. Eigenaren Maarten Stevens, Johan van der Meulen en Giel Hekkert: “In een sector die voortdurend in beweging is en erg internationaal opereert, is het best bijzonder wat we als noordelijk mkb-bedrijf allemaal gerealiseerd hebben. Met een feestelijke open dag willen we ons team, familie, vrienden, samenwerkingspartners en iedereen in de regio bedanken en vieren wat we samen hebben bereikt.”
Datum: 25 mei 2024
Tijd: 14:00 – 17:00
Locatie: 8D Games, Simon Vestdijkwei 15, 8935 KK Leeuwarden
8D Games ontwikkelt sinds 2014 serious games, spellen met een serieus doel, zoals informatieoverdracht of gedragsverandering. De afgelopen jaren heeft Stevens – oprichter van het bedrijf – veel ontwikkelingen binnen de sector waargenomen: “We zijn door een periode van snelle groei en professionalisering gegaan. Toen wij begonnen was serious gaming nieuw en onbekend. Daarna volgde er een periode dat iedereen er ‘iets’ mee wilde, zonder precies te weten hoe ingewikkeld en kostbaar het is om een game te ontwikkelen. Vandaag de dag krijgen we juist steeds vaker de vraag: ‘Wat is er al beschikbaar?’of: ‘Hoe kunnen we deze bestaande game zo goed mogelijk inzetten binnen ons dagelijkse werk?’ Gezien onze achtergrond als gameontwikkelaars klinkt het misschien gek, maar we zijn heel blij met deze ontwikkeling. Zo zoetjesaan zijn we steeds vaker innovatie- en implementatieprocessen aan het begeleiden en onze praktijkervaring met complexe trajecten komt daarbij erg goed van pas. Technisch wordt steeds meer mogelijk en ook de opkomst van AI gaat een revolutie in gang zetten. Maar onze uitdaging blijft in de kern hetzelfde: hoe ontwikkel je samen met eindgebruikers interventies waar ze wél op zitten te wachten?”
Een andere trend die Stevens opmerkt is de groeiende interesse in educatieve bordspellen. “Mensen lijken behoefte te hebben aan iets tastbaars. Dat zien we niet alleen in de vraag naar bordspellen, maar ook in het succes van deze analoge vorm van serious gaming. Vaak wordt zo’n spel op initiatief van een specifieke organisatie of instelling ontwikkeld, maar is er vervolgens enorm veel interesse van andere partijen die het spel ook willen kopen of gebruiken.” Een voorbeeld is Om Tafel, een bordspel over agrarische bedrijfsovername, ontwikkeld in samenwerking met Hogeschool van Hall Larenstein en de Master Serious Gaming. Stevens: “Het spel was bestemd voor gebruik op de opleiding, zodat studenten spelenderwijs meer inzicht zouden krijgen in alle dilemma’s die er komen kijken bij het overnemen van een familiebedrijf. Maar vanuit het agrarische veld was er zoveel interesse dat er al snel extra exemplaren moesten komen. Hetzelfde geldt voor het bordspel AI+Hospital, een spel over verantwoord gebruik van artifical intelligence in de zorg. Onze samenwerkingspartner – Data Science Center in Health van het UMCG – krijgt ontzettend veel aanvragen om het spel te presenteren op congressen en evenementen en andere partijen willen er ook graag mee aan de slag. Beide projecten krijgen hierdoor nog een staartje.”
De open dag op 25 mei draait om plezier en educatie voor jong en oud. Stevens: “Iedereen is welkom, of je nu een digibeet bent of een technisch genie. Bezoekers kunnen onze serious games uitproberen en deelnemen aan workshops over game design, het leereffect van games en design thinking. Ook voor kinderen zijn er genoeg activiteiten, zoals een springkussen en een speurtocht naar game karakters die zich hebben verstopt in en om ons gebouw.”
Opening
14.00 uur | Feestelijke opening door wethouder Abel Reitsma
Workshops
14.30 | Workshop Design thinking door Johan van der Meulen
15.15 | Workshop Kracht van Serious Games door Stephan Burghout
16.00 | Workshop Game Design door Bas Altenburg
Doorlopend
– Showcase diverse serious games, van bordspel tot digitale game
– Expositie ’10 jaar 8D Games’
– Speurtocht naar game characters in en om het gebouw
– Springkussen voor de kids
Serious game als onderzoeksinstrument Games als methode Serious games kunnen op heel veel verschillende manieren – en op heel veel verschillende momenten – bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek. Denk aan het…
Wat is de relatie tussen serious gaming, wetenschap en psychologie? En waarom is serious gaming toch echt veel meer dan een spelletje? Dit whitepaper gaat niet over games, maar over serious gaming als wetenschappelijke methode voor onderzoek naar (maatschappelijke) opgaven!
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.