Bordspellen en kaartspellen
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
Discussiespel HOST brengt een gesprek op gang over dilemma’s in de hospitality sector, waarbij speciale aandacht uitgaat naar ervaringen van hospitality professionals met autisme. Wat zijn situaties die ingewikkeld zijn? En wat kunnen we van elkaar leren over het omgaan met deze situaties?
Volgens het Europees Economisch en Sociaal Comité (EESC) heeft minder dan 10% van de mensen met autisme betaald werk. Bovendien ontbreekt het vaak aan ondersteuning vanuit werkgevers om neurodivergente werknemers duurzaam aan het werk te houden. Het Europese samenwerkingsverband HOST wil dit veranderen.
HOST ontwikkelt hulpmiddelen en handvatten voor leidinggevenden om de talenten van mensen met een autismespectrumstoornis (ASS) volledig tot hun recht te laten komen. 8D vertaalde de verzamelde kennis en data naar een creatieve interventie: een discussiespel over (sociale) dilemma’s op de werkvloer.
Naast co-creatief interventieontwerp – waarbij de beoogde eindgebruiker een belangrijke rol vervult – levert 8D in Europese projecten ook regelmatig een bijdrage aan verkennend literatuuronderzoek en veldonderzoek. Zo startte het project HOST met een zorgvuldig samengestelde vragenlijst voor leidinggevenden en werknemers met ASS in de hospitalitysector. We haalden input van de doelgroep op over onderwerpen die zij graag zouden terugzien in de interventie, evenals hun voorkeuren qua stijl, structuur en vorm.
De belangrijkste vereisten voor de interventie die hieruit rolden waren:
Op basis van deze kaders zijn onze ontwerpers aan de slag gegaan met het ontwikkelen van creatieve concepten. In samenspraak met de doelgroep en het consortium is gekozen voor een discussiespel met realistische scenario’s die voorkomen tijdens het werken in de hospitality sector.
Het HOST-bordspel is beschikbaar in het Engels, Grieks, Lets, Deens en Duits. Een beperkt aantal pilotexemplaren wordt momenteel gebruikt door partnerorganisaties die direct met de doelgroep werken. Op basis van de resultaten overwegen we een doorontwikkeling. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheid om drukbestanden vrij beschikbaar te maken. Zo kunnen geïnteresseerde partijen zelf exemplaren laten drukken en vergroten we de impact van de projectresultaten.
Meer lezen? Deze interventie sluit perfect aan bij een eerder project over neurodivergentie op de werkvloer waarbij wij als design- en ontwikkelpartner betrokken waren: ASES, een game over autisme en werk.
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
Werken aan educatie en jongerenwelzijn Ondanks dat onze thuisbasis stevig in de Friese klei ligt, hebben we de laatste jaren een groot netwerk van internationale samenwerkingspartners opgebouwd. Van Europese partnerschappen…
Serious games zijn spellen met een doel. Bijvoorbeeld informatie overdragen of gedrag veranderen. Leuk zijn dit soort games absoluut, dat is de kracht! Maar vermaak is niet het hoofddoel. Dit is wat een serious game onderscheidt van een entertainment game.