Prentenboek ter bevordering van inclusie en diversiteit

Spelenderwijs in gesprek over Europees burgerschap

8D ontwikkelt een educatief prentenboek om diversiteit, inclusie en Europees burgerschap in het basisonderwijs te bevorderen. Door samen te lezen en creatieve opdrachten uit te voeren, leren kinderen Europese waarden zoals respect en solidariteit kennen. Tegelijkertijd versterken ze hun onderlinge verbondenheid en interesse in elkaars achtergrond en cultuur. Bijzondere aandacht gaat uit naar een warm welkom in de klas voor kinderen met een migratie- of vluchtelingenachtergrond. Het prentenboek wordt ontwikkeld in het Engels, Grieks, Oekraïens en Italiaans.

De uitdaging


1
Conceptontwikkeling rondom urgente Europese thema’s
2
Coördineren gezamenlijk schrijfproces
3
Volledige grafische uitwerking en meertaligheid
Vragen? Of even sparren?

Mail sven@8d-games.nl

Sven denkt graag mee!

prentenboek inclusie diversiteit

Inclusie en diversiteit in het onderwijs: maatschappelijke relevantie

Eind 2023 waren wereldwijd 117,3 miljoen mensen op de vlucht voor oorlog en geweld, waaronder veel kinderen. Voor deze kinderen is het onderwijs een cruciale plek om een gevoel van thuis te vinden in hun nieuwe land. Om inclusie en integratie te bevorderen, heeft de Europese Commissie een ambitieus actieplan opgesteld waarin onderwijs centraal staat als middel om verbinding te creëren.

Het Europese consortium INTER-ACT wil bijdragen aan deze ambities door leerkrachten in het basisonderwijs te ondersteunen met praktische richtlijnen en een vernieuwend interactief lesmiddel gericht op inclusie van vluchteling- en migrantenleerlingen in Europese klaslokalen. Leerlingen ontwikkelen zo belangrijke sociale vaardigheden en een open blik op Europa.

Aanpak

Ons team werkt al tien jaar volgens de principes van social design, waarbij we eindgebruikers nauw betrekken bij het ontwikkelen van nieuwe interventies. Een resultaat met impact begint met een zorgvuldig samengesteld consortium dat toegang heeft tot alle belanghebbenden: in dit geval leerlingen en leerkrachten.

De betrokken school, PASCAL English School Lemesos uit Cyprus, heeft een grote internationale diversiteit met leerlingen uit meer dan 35 verschillende landen. Partner IDEC en IASIS uit Griekenland voegen waarde toe met hun ervaring in het ontwikkelen van curricula rond ‘interculturele competenties’ en ‘inclusief onderwijs’, evenals hun specialisatie in mentale gezondheid. Deze combinatie waarborgt de inhoudelijke kwaliteit van het project.

Als consortium doorlopen we een iteratief proces om het prentenboek te ontwikkelen, waarbij wij de rol van designpartner en facilitator op ons nemen. Ons team ontwikkelt het verhaalconcept, verzorgt de grafische uitwerking en coördineert het gezamenlijke schrijfproces. Daarnaast vergroten we de impact van het project door een projectwebsite te realiseren waar het prentenboek en alle projectresultaten vrij beschikbaar blijven voor onderwijsprofessionals in heel Europa.

Resultaten

In samenspraak met het consortium en de doelgroepen hebben we eisen opgesteld voor het creatieve leermiddel. Het concept moet:

  • Leerlingen uitnodigen om eigen verhalen en ervaringen te delen.
  • Samenwerking stimuleren om uitdagingen als team aan te pakken.
  • Spelenderwijs het besef van Europese normen en waarden vergroten.

Op basis van deze kaders heeft ons team een speels ‘verhaalframe’ ontwikkeld. Hierbinnen schrijft het partnerschap als collectief de hoofdstukken, zodat de verhalen aansluiten bij verschillende contexten en voldoende diversiteit bieden.

In het verhaal lezen kinderen hoe vrolijke fantasiebeestjes uit verschillende dorpen elkaar ontmoeten in een nieuw dorp, waar ze samen een speelgoedwinkel willen beginnen. Onderweg stuiten ze op uitdagingen, zoals aannames over elkaar. Bijvoorbeeld: wat doe je als een dier een ingewikkelde naam heeft? Leer je die uit respect, of geef je het dier een andere naam? En hoe voelt het andere dier zich daarbij?

De drukbestanden van het prentenboek worden open source beschikbaar gesteld via een door ons ontwikkelde projectwebsite, zodat leerkrachten in andere regio’s het concept kunnen aanpassen aan hun eigen context. Zo vergroten we de impact van deze internationale samenwerking, ook na afloop van het project.

INTER-ACT is momenteel in ontwikkeling. Het consortium bestaat uit Dekaplus (Cyprus), Pascal Private School (Cyprus), IDEC en IASIS (Griekenland) en penvoerder Unione Degliassessorati (Italië). Het project wordt mogelijk gemaakt door de Europese Unie onder het Erasmus+ programma. 

prentenboek inclusie diversiteit

Benieuwd naar andere analoge vormen voor educatieve interventies? Bekijk onze pagina ‘Bord- en kaartspellen: spelenderwijs in gesprek’ en het overzicht van interactieve prentenboeken dat wij eerder maakten. 

Abonneer je op onze nieuwsbrief