Resultaten
In samenspraak met het consortium en de doelgroepen hebben we eisen opgesteld voor het creatieve leermiddel. Het concept moet:
- Leerlingen uitnodigen om eigen verhalen en ervaringen te delen.
- Samenwerking stimuleren om uitdagingen als team aan te pakken.
- Spelenderwijs het besef van Europese normen en waarden vergroten.
Op basis van deze kaders heeft ons team een speels ‘verhaalframe’ ontwikkeld. Hierbinnen schrijft het partnerschap als collectief de hoofdstukken, zodat de verhalen aansluiten bij verschillende contexten en voldoende diversiteit bieden.
In het verhaal lezen kinderen hoe vrolijke fantasiebeestjes uit verschillende dorpen elkaar ontmoeten in een nieuw dorp, waar ze samen een speelgoedwinkel willen beginnen. Onderweg stuiten ze op uitdagingen, zoals aannames over elkaar. Bijvoorbeeld: wat doe je als een dier een ingewikkelde naam heeft? Leer je die uit respect, of geef je het dier een andere naam? En hoe voelt het andere dier zich daarbij?
De drukbestanden van het prentenboek worden open source beschikbaar gesteld via een door ons ontwikkelde projectwebsite, zodat leerkrachten in andere regio’s het concept kunnen aanpassen aan hun eigen context. Zo vergroten we de impact van deze internationale samenwerking, ook na afloop van het project.
INTER-ACT is momenteel in ontwikkeling. Het consortium bestaat uit Dekaplus (Cyprus), Pascal Private School (Cyprus), IDEC en IASIS (Griekenland) en penvoerder Unione Degliassessorati (Italië). Het project wordt mogelijk gemaakt door de Europese Unie onder het Erasmus+ programma.