Scenario-Based Simulatie

Wat moet ik doen bij een cyberaanval?

In samenwerking met Campus Fryslân – Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelde 8D een kosteneffectieve simulatie-oefening over ransomware voor professionals bij de politie, in de zorg, in het onderwijs en het publieke domein.

Design requirements:


1
Toegankelijk voor iedereen: Biedt een breed publiek een duidelijk en begrijpelijk overzicht van hoe te handelen bij een cyberaanval.
2
Geen zwart-wit scenario’s: Laat zien dat er niet altijd één juiste keuze is, maar dat het gaat om het beperken van de schade binnen de gegeven situatie.
3
Flexibel en interactief: Kan zowel individueel als in teamverband worden gespeeld om samenwerking en communicatie te bevorderen.
Vragen? Of even sparren?

Bel 058 843 57 57

Mail johan@8d-games.nl

Johan denkt graag mee!

Scenario-Based Simulatie

Scenario-based learning (SBL) voor maatschappelijke opgaves

Ransomware is een snelgroeiende vorm van cybercriminaliteit waarbij criminelen systemen blokkeren en losgeld eisen om deze weer vrij te geven. Deze aanvallen kunnen grote financiële en reputatieschade veroorzaken. Overheden, onderwijsinstellingen en bedrijven zijn dan ook op zoek naar manieren om de digitale weerbaarheid in alle lagen van hun organisatie te vergroten.

Campus Fryslân vroeg 8D om een interactieve simulatie te ontwikkelen die inzicht geeft in complexe besluitvorming bij een ransomware-aanval. De uitdaging was om realistische scenario’s, die door onderzoekers waren uitgewerkt, op een toegankelijke en interactieve manier tot leven te brengen. Zo kunnen gebruikers onder tijdsdruk actief oefenen met het maken van beslissingen.

Aanpak

Bij de start van het project zijn we met de onderzoekers van Campus Fryslân in gesprek gegaan om het doel en de doelgroep zo scherp mogelijk te definiëren. Op basis daarvan hebben we designkeuzes gemaakt die aansluiten bij de verschillende sectoren en hun specifieke uitdagingen. Gezien het strakke tijdpad en het beperkte budget hebben onze designers gekozen voor een no-code oplossing, waarmee we zonder te programmeren een interactieve ervaring hebben gecreëerd. Door de focus te leggen op een aantrekkelijke en gebruiksvriendelijke interface, hebben we binnen korte tijd een impactvol product opgeleverd.

Resultaten

De simulatie biedt gebruikers de mogelijkheid om vanuit verschillende rollen, zoals politie, zorgmedewerker of gemeentebeambte, door realistische scenario’s te navigeren. Bij elke stap moeten ze keuzes maken die het verdere verloop van het scenario beïnvloeden. Door deze scenario-based leerervaring worden complexe processen begrijpelijk en toepasbaar gemaakt. Gebruikers ervaren direct de gevolgen van hun beslissingen, waardoor de kennis beter beklijft. Dit maakt de simulatie niet alleen effectiever dan traditionele leertrajecten, maar ook laagdrempeliger en aantrekkelijker voor een breed publiek. Het project laat zien dat scenario-based learning een krachtig middel is om theoretische kennis om te zetten in praktische vaardigheden – en bovendien niet enorm tijdrovend en kostbaar hoeft te zijn als de inhoud van de ervaring reeds beschikbaar is.

Scenario-Based Simulatie

Verdere leestips

Abonneer je op onze nieuwsbrief