Serious games voor educatie
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Beschikbaar in: &
Cultureel erfgoed saai? Niet met DigiTales verhalenbibliotheek! Met behulp van gamification en storytelling brengen we erfgoed tot leven voor kinderen in de basisschoolleeftijd. Ieder verhaal komt tot stand in nauwe samenwerking met culturele instellingen. Een mooie manier om hun (gedigitaliseerde) erfgoed op aansprekende wijze onder de aandacht te brengen bij een groot publiek.
Onze geschiedenis en cultuur is tot in detail vastgelegd in digitale of gedigitaliseerde collecties en archieven van diverse musea, bibliotheken en gespecialiseerde instellingen. Deze databases en archieven zijn een rijke bron voor nieuwe verhalen, maar blijven helaas nog te vaak onbedoeld verborgen voor het grote publiek. Zonde, want we kunnen er juist zoveel van leren!
In samenwerking met Bureau Maalstroom zijn wij aan het brainstormen geslagen. Hoe maken we erfgoed zo tastbaar mogelijk voor kinderen? Zo ontstond het idee voor DigiTales, een interactieve verhalenbibliotheek vol oude volksverhalen in een digitale jas. Al lezend, luisterend en spelend maken kinderen kennis met cultureel erfgoed uit de eigen regio.
Al onze ontwikkeltrajecten beginnen met dezelfde vraag. Namelijk: wat heeft de speler nodig om de gewenste verandering te bereiken? Het gesprek met de eindgebruikers is onmisbaar. Vanaf het begin. Zo hebben we de verhaalconcepten van DigiTales gepresenteerd aan een kritisch panel van basisschoolkinderen, ruim voordat er een regel code geschreven was. Wat vinden ze wel of niet leuk aan de verhalen? Welk karakter zouden ze wel of niet willen volgen? En moet dat karakter er dan zo-of-zo uitzien? Dit soort tests zorgen ervoor dat we vanaf het begin in de goede richting bewegen.
De DigiTales bibliotheek is van start gegaan met drie interactieve verhalen van Friese bodem: Rixt van ’t Oerd, De Smid van Eernewoude en het Vrouwtje van Stavoren. De verhalen zijn zowel in het Fries als in het Nederlands beschikbaar. Daarnaast zijn ze te beluisteren als audioversie. Zo zijn de verhalen voor zoveel mogelijk kinderen begrijpelijk en toegankelijk. Kleurrijke DigiTales speelmuren zijn momenteel ‘op tour’ langs alle grote erfgoedinstellingen in de provincie.
Tot slot ontwikkelen we de komende tijd alweer nieuwe interactieve verhalen voor in de digitale bibliotheek. Wederom samen met culturele instellingen die hun erfgoed graag op een leuke manier onder de aandacht willen brengen. Ook aansluiten? Lees meer op de projectwebsite!
Johan denkt graag mee!
Begin met ons creatieve starttraject. Samen met jou, de doelgroep en alle andere betrokkenen leggen we een stevige fundering onder je serious game of gamification. Meer draagkracht, minder risico’s tijdens het ontwikkelproces.
Dit project draagt bij aan SDG #4 Quality Education. Cultureel erfgoed – en de waarde daarvan – is voor jongeren vaak wat abstract. DigiTales biedt een innovatieve manier van leren over erfgoed, namelijk door gaming en storytelling te combineren met historische informatie. De verhalen zijn zo toegankelijk mogelijk gemaakt, onder andere door ook audioversies op te nemen. Hiermee willen we vernieuwende vormen van kwaliteitsonderwijs voor iedereen beschikbaar maken.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…
Stel, je hebt een fantastisch idee voor een serious game. Maar dan? Waar begin je? Hoe vind je je weg door alle technische begrippen? En hoe weet je nou zeker dat er draagkracht is voor deze oplossing? Als opdrachtgever is het spannend om direct een langdurig ontwikkeltraject aan te gaan. Daarom bieden wij een losstaand Starttraject aan.
Serious games zijn spellen met een doel. Bijvoorbeeld informatie overdragen of gedrag veranderen. Leuk zijn dit soort games absoluut, dat is de kracht! Maar vermaak is niet het hoofddoel. Dit is wat een serious game onderscheidt van een entertainment game.