Bordspellen en kaartspellen
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
In 2019 rolde het eerste zwemlesboek dat Skander Marketing en 8D Games samen ontwikkelden van de drukpers: ‘Sibbe en Liefke en het Verzonken Eiland Bosch’ voor Zwembad de Welle in Drachten. Ondertussen zijn daar heel wat verhalende zwemlesproducten voor innovatieve sportkoepels en zwembaden bijgekomen, van prentenboek tot schatkist. Voor iedere partij schrijft initiator Skander Chahider een verhaal dat aansluit bij de regio. Vervolgens ontwerpen wij bijpassende karakters, prenten, muntjes, merchandise en alles wat er verder maar nodig is. De producten helpen kinderen door heel Nederland met plezier en heel veel gezonde motivatie richting zwemdiploma A, B en C.
In dit artikel spreken we met ontwerper Edwin ten Wolde over ontwerpen voor een jonge doelgroep en geven we een overzicht van de vele kleurrijke personages die hij de afgelopen jaren heeft ontworpen voor de zwemlesproducten.
‘Karakters ontwerpen is wat ik het liefste doe, dus het is leuk om al die personages uit verhalen en creatieve concepten van Skander tot leven te wekken,’ vertelt Edwin. ‘Dat begint met een schets, vervolgens maak ik een lijntekening en als laatste vul ik het licht en de schaduwen in. Er zijn een aantal ingrepen die ervoor zorgen dat de prenten en karakters jonge kinderen aanspreken. Denk dan aan ronde vormen, wat minder details en ‘butsen’, warme kleuren, zachtere lijnen. Dat draagt allemaal bij aan een vriendelijk en vertrouwd beeld, met karakters waar kinderen echt iets aan hebben tijdens het doorlopen van hun zwemles avontuur.’
Regelmatig komt het voor dat een zwembad of sportkoepel de door Edwin ontworpen karakters doorontwikkeld tot een heuse mascotte voor de organisatie. Zo belanden de ontwerpen op rugtassen en banners of worden ze zorgvuldig uitgewerkt tot knuffel of kostuum. ‘Dat is als karakterontwerper natuurlijk fantastisch om te zien. Bovendien komt het personage zo voor de kinderen nog meer tot leven, wat ook het doel van de zwemlesboeken versterkt: zwemles wordt een avontuur en je hoeft het zeker niet alleen te doen.’
Tijd voor plaatjes!
Het verhaal van Sibbe en Liefke begint met Liefke die een verdwaalde munt van het mysterieuze ‘Eiland Bosch’ vindt. Waar komt die munt vandaan? Op zoek naar de herkomst gaan de twee hoofdfiguren allerlei uitdagingen aan die overeenkomen met de opdrachten die kinderen tijdens de zwemles moeten uitvoeren: van door een hoepel zwemmen tot watertrappelen. Edwin: ‘Na het volbrengen van een uitdaging krijgen kinderen een fysieke munt die past bij het verhaal en de wereld van het verzonken Eiland Bosch. Het was leuk om ervoor te zorgen dat de munten precies passen bij de rest van het concept.’
Lees meer op: Skander – Zwemles met Sibbe en Liefke
Samen met de otters Cleo en Otto maken kinderen in omgeving Rotterdam een ‘zwemreis rond de wereld’ terwijl ze les krijgen voor hun zwemdiploma’s A, B en C. Door goed mee te doen kunnen kinderen niet alleen munten verdienen, maar ook bijpassende armbandjes. Extra bijzonder: de verhalen van Cleo & Otto zijn niet alleen te lezen, maar ook te beluisteren. De audioversies werden ingesproken door niemand minder dan Loes Luca, bekend van het Klokhuis. Qua illustraties was het voor 8D Games een superleuke uitdaging om die reis rond de wereld zo leuk mogelijk te visualiseren. Edwin: ‘Om gestalte te geven aan alle locaties die Cleo en Otto in de verhalen bezoeken, heb ik heel wat markante gebouwen mogen tekenen. Van Erasmusbrug tot tropisch eiland.’
Lees meer op: Skander – Zwemles in Rotterdam met Cleo en Otto
Leren zwemmen met Zed de Haai en Sop de Zeester: dat kan via de lessen van Optisport. Samen met hun familie wonen deze twee helden in de zee, vlakbij het geheimzinnige eiland Topia. Aan Zed & Sop de taak om op zoek te gaan naar de Piratenschat die naar de bodem van de zee is gezonken tijdens een heftige storm. De kinderen helpen tijdens de zwemles natuurlijk mee. Zij ontvangen een eigen schatkist met daarin een ‘Topia-paspoort’. Tijdens het doorlopen van de zwemles kunnen ze zegels sparen voor in dit gepersonaliseerde boekje. Is het tijd om af te zwemmen? Dat is een groot feest, want daar valt een prachtige edelsteen en een medaille mee te verdienen. Die schatten kunnen natuurlijk maar op een plek opgeborgen worden… in de eigen schatkist, een tastbare herinnering aan een onvergetelijk zwemavontuur.
Lees meer op: Skander – Zwemles Optisport met Schatkist
Bij Zwembad de Roerdomp in Roermond zijn het Rura Roerdomp en Henry Hermelijn die de zwemlessen een heel stuk gezelliger maken. In dit zwemlesconcept gaan de helden op zwemavontuur in de Maasplassen in Roermond. Rura en Henry komen op verschillende herkenbare plekken in de stad en ontmoeten natuurlijk overal leuke vriendjes. Door van de zwemlessen een echte beleving te maken, blijven de kinderen enthousiast en zijn ze gemotiveerder om hun zwem-ABC te halen. En dat is belangrijk in een waterland als Nederland. Het Rura & Henry concept werd op 28 augustus 2023 gelanceerd.
Lees meer op: Skander – Zwemles in Roermond met Rura en Henry
Bres Bever en Bo Bosuil nemen de kinderen mee op avontuur door het waterrijke landschap van de Hoeksche Waard. Onderweg leert Bres zwemmen met hulp van Bo. Het tweetal bezoekt verschillende bekende plekken in de Hoeksche Waard, zoals het Spui in Oud-Beijerland, de oude watertoren in Strijen en natuurlijk het Recreatieoord Binnenmaas. Die herkenning maakt het avontuur van Bres en Bo voor de kinderen extra levendig én leuk. Bij elke stap vooruit krijgt Bres een aanwijzing over het mysterie van de Hoeksche Waard!
Lees meer op: Skander -Zwemles in Hoeksche Waard met Bres en Bo
In omgeving Lelystad nemen de vrolijke kikkers Cas en Coco de kinderen vanaf hun eerste zwemles tot en met het C-diploma mee op een spannend avontuur via een heus Scheepsjournaal. Tijdens journaal krijgen de verdiende munten een mooie plek en kunnen ook de zwemdiploma’s opgeborgen worden. In het scheepsjournaal vinden ouders en kinderen ook het innemende voorleesverhaal ‘Het geheim van de Lelie van de Zee’, dat op een speelse manier is toegespitst op de cultuur en geschiedenis van de regio. Sinds 2022 ontvangen alle kinderen die zwemmen via Sportbedrijf Lelystad het boek van Cas en Coco en wordt er met veel enthousiasme gebruik gemaakt van dit zwemlesconcept.
Lees meer op: Skander – Zwemles in Lelystad met Cas en Coco
Kiki Kikker neemt kinderen in omgeving Nunspeet mee op een spetterende reis naar de Zwijnenheuvel. Sinds augustus 2023 wordt dit zwemlesconcept ingezet in Sportief Recreatiecentrum De Wiltsangh. Van de eerste les tot en met het C-diploma loopt Kiki mee. Onderweg gaan de kinderen allerlei uitdagingen aan en worden ze beloond met vier stickers en drie munten om in het boek te bewaren. Tot slot zijn er invulpagina’s waarop ouders en kinderen herinneringen aan de zwemles kunnen noteren. Een reis om nooit te vergeten!
Lees meer op: Skander – Zwemles in Nunspeet met Kiki Kikker
Lancering | Bron: Gouwe IJssel Nieuws
Het meest recente kunstwerkje dat van de drukpers rolde: Sam Salamander – de schatten van Zuidplas! Het concept werd 23 oktober 2023 gelanceerd en wordt ingezet in zwembaden in Moordrecht en Nieuwerkerk aan de IJssel. Ook Sam werd omgetoverd tot een heuse mascotte voor Sportstichting Zuidplas en de betrokken zwembaden. Meer weten? Regionale media deden verslag van de lancering van het zwemlesconcept.
Meer over dit concept: Skander – Zwemles in Moordrecht en Nieuwekerk aan de IJssel met Sam Salamander
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
Stel, je hebt een fantastisch idee voor een serious game. Maar dan? Waar begin je? Hoe vind je je weg door alle technische begrippen? En hoe weet je nou zeker dat er draagkracht is voor deze oplossing? Als opdrachtgever is het spannend om direct een langdurig ontwikkeltraject aan te gaan. Daarom bieden wij een losstaand Starttraject aan.
Bij 8D Games en eVRgreen geloven we dat gamification een krachtig middel is om duurzaamheid te bevorderen. Ontdek wat games voor duurzaamheid zijn, wat de voordelen zijn, en hoor meer over concrete voorbeelden in ons webinar.