Carmen de Weerd

In de coronatijd een nieuwe teamlid verwelkomen, ook bij 8D Games hebben we ermee te maken. Via videochat spreek ik met Carmen de Weerd, afstudeerder Experience Design aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). Onder leiding van collega Bas Altenburg doet zij onderzoek naar manieren om met een serious game de kennis van handhygiëne te bevorderen onder kinderen, een project in samenwerking met de Universiteit Twente en de Universiteit van Münster. Carmen: ‘Ik kan me in deze tijd geen beter afstudeerproject wensen. De relevantie van het onderwerp is overduidelijk, zeker ook voor basisscholen.’

Serious games als medium voor impact

De specialisatie Experience Design aan de HAN stelt de ervaring en het gevoel van de eindgebruiker centraal in het ontwerpproces, met de mogelijkheid tot een specialisatie in serious games en gamifications. Carmen: ‘Serious gaming is een heel mooi medium waarmee je grote problemen in kaart kunt brengen,’ vertelt ze. ‘De kracht zit ‘m in heel veel componenten die samenkomen: er is interactie tussen de gebruiker en het product, de speler gaat actief aan de slag met een bepaald onderwerp. Er is beeld, er is geluid, er is actie. Daardoor kan een serious game bij heel veel mensen, van jong tot oud, veel teweeg brengen.’

Een klinkend voorbeeld daarvan is het serious gaming project voor mensen met Niet Aangeboren Hersenletsel (NAH) waaraan ze meewerkte. ‘We gingen in gesprek met een vrouw die voorheen altijd naar de markt in Didam ging. Door haar gezondheidsproblemen lukte dat niet meer. We spraken over wat ze daar deed, wat ze er hoorde en wat je er allemaal kon doen. Die input hebben we vertaald naar een spelletje op de tablet dat ze thuis kon spelen. Zo was ze weer eventjes terug op de markt van Didam. Ze werd er helemaal rustig en blij van.’

‘Een serious game bij heel veel mensen – van jong tot oud – veel teweeg brengen.’

Doelgroepgericht ontwikkelen

Binnen serious game development spreekt de aansturende en onderzoekende rol Carmen het meest aan. ‘Ik stuitte op 8D Games toen ik op zoek ging naar een serious gamebedrijf met een focus op design thinking, het ontwikkelen vanuit de doelgroep,’ legt ze uit. ‘Het project over handsanitatie stond net in de startblokken en sprak me direct aan. Ik wist dat ik wilde bijdragen aan een serious game en dat ik graag iets voor kinderen wilde ontwikkelen. Zij kunnen tijdens testen niet altijd gemakkelijk hun mening verwoorden; daarom is het nog belangrijker precies de juiste vragen te stellen en goed te luisteren.’

De serious game over handsanitatie zal zich specifiek richten op Duitse kinderen in de basisschoolleeftijd. Gedurende het traject wordt samengewerkt met de Universiteit van Twente en de Universiteit van Münster.

‘Uit onderzoek van deze universiteiten is gebleken dat veel basisschoolkinderen in Duitsland wel weten waarom en hoe je je handen moet wassen, maar dit in de praktijk toch te weinig toepassen,’ vertelt Carmen. ‘Met deze bevindingen hebben zij aangeklopt bij 8D Games. Er is dus een concrete vraag naar aansprekend, activerend lesmateriaal voor deze doelgroep.’

‘Eerst dacht ik nog: iedereen weet toch hoe je je handen moet wassen? Naïef, natuurlijk. Dat blijkt met de huidige ontwikkelingen des te meer.’

Met haar afstudeerproject wil Carmen haar steentje bijdragen aan het leggen van een goede fundering voor deze serious game. ‘Mijn afstudeerproject behelst niet alleen literatuurstudie, maar ook doelgroeponderzoek en prototyping. Uiteraard ga ik in gesprek met kinderen zelf: wat weten ze al precies? Zijn ze bekend met de handelingen die komen kijken bij een goede handsanitatie? En wat zijn de verschillen tussen Duitse en Nederlandse scholen als het over dit onderwerp gaat? De game moet een positieve gedragsverandering teweegbrengen, dus ook modellen voor gedragsverandering zullen we meenemen.’

‘Gewoon doen en leren’ – ook in tijden van corona

Te midden van een globale pandemie aan een afstudeerproject over een hyperactueel thema beginnen. Hoe is dat? Carmen: ‘Toen ik mijn kennismakingsgesprek had met Bas bij 8D Games, hebben we elkaar nog de hand geschud. Dat was nog voor de eerste maatregelen. Inmiddels heb ik moeten nadenken over externe risico’s die ik van te voren nooit had kunnen bedenken. Het kan best zijn dat ik voorlopig niet fysiek op basisscholen mag komen. Hoe Skype en test ik op een effectieve manier met kinderen tussen de 8 en 10? Ik denk nu na over manieren om gesprekken op afstand te doen, mogelijk in de vorm van een online lesblokje in samenwerking met de juf of meester.’

Een toekomst in de serious gaming industrie voor de hand. ‘Na mijn afstuderen wil ik graag aan de slag bij een serious gamingbedrijf en mogelijk nog een opleiding Graphic Design doen in Helsinki. Ik denk dat als je eenmaal bepaalde modellen en retorieken kent, je vervolgens het meest leert door gewoon te doen en op basis van die ervaringen verder te leren.’

Bekijk hier de eindrealisatie van het afstudeerproject: Tina’s Handenwereld

Uitgelichte afbeelding: Unsplash / Akanksha Srivastav

Meer weten over serious games voor research?

Serious games als onderzoeksinstrument maken hun opmars. Maar heb je zelf nog nooit zo’n game gebruikt, dan blijft het hele idee toch wat abstract. Wat voor meerwaarde hebben games voor research en welke concrete voorbeelden zijn er al?

In gesprek over games voor research?

Bel 058 843 57 57

Mail johan@8d-games.nl

Neem contact op met Johan

Abonneer je op onze nieuwsbrief