Universiteit van Twente & Universiteit Münster

Tina’s Handenwereld: handenwas-game voor kinderen

Kan een serious game kinderen leren beter hun handen te wassen? Met dit vraagstuk klopten de Universiteit Twente en de Universiteit Münster bij 8D Games aan. Al snel werd duidelijk dat kinderen vaak wél weten dat handen wassen belangrijk is. Het is echter niet altijd duidelijk hoé en op welke momenten je je handen het beste kunt wassen. Met een prototype zijn wij gaan onderzoeken hoe serious gaming hier verandering in kan brengen.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

De uitdaging

De opdracht aan ons was het ontwikkelen van een game-prototype waarmee kennis over handen wassen op een aansprekende, activerend manier overgebracht wordt op jonge kinderen. Bij een prototype wil je vooral weten of de mechanieken effectief zijn en aansluiten bij de doelgroep, zónder direct een heel product te ontwikkelen. Tegelijkertijd is een jonge doelgroep niet in staat om ‘door het prototype heen te kijken’, waardoor ook voor het testen van de gameplay al behoorlijk wat aansprekend artwork en functionaliteiten uitgewerkt zal moeten worden. Het was de kunst om hierin een goede balans te vinden. 

Het proces

Op basis van interviews zijn we gaan onderzoeken wat kinderen al weten van handen wassen en waar precies de informatiebehoefte ligt. Bijvoorbeeld: in welke situaties is het lastig om je handen te wassen, ook al weet je dat het moet? En áls je een keertje overslaat, wanneer doe je dat dan? Met heel simpele prototypes zijn we daarnaast gaan testen hoeveel informatie kinderen in de leeftijd van 6 tot 8 jaar kunnen verwerken middels een game. We kwamen erachter dat kinderen in deze leeftijd meer informatie aankunnen dan wij vooraf hadden verwacht, zeker wanneer het op een goede manier wordt gebracht.

Procesfotos

Het resultaat

Wij hebben een point-and-click adventure game ontwikkeld met twee types gameplay. Enerzijds worden kinderen meegenomen in een fantasieverhaal binnen de ‘handenwereld’ van Tina. In de handenwereld zien kinderen dat sommige plekken – bijvoorbeeld vochtige locaties met weinig frisse lucht – aantrekkelijker zijn voor slechte bacteriën. Op deze plekken treffen ze véél meer ‘bacterie-poppetjes’ aan dan op andere plekken. Kinderen worden uitgedaagd deze eigenschappen te herkennen. Met een puzzelspel leren ze vervolgens in welke volgorde ze de ‘handen-was-stapjes’ het beste kunnen uitvoeren.

Productimpressie

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Bas via bas@8dgames.nl.

Ik heb een goed idee, wat nu?!