Vandaag start de Week van de Mediawijsheid, een landelijke campagneweek die aandacht vraagt voor het belang van bewust mediagebruik. Hoe ga je bijvoorbeeld op een verstandige manier om met je online identiteit? Samen met FERS (Voorheen Bibliotheek Service Fryslân) ontwikkelden wij rond dit thema de Data Detox Game, een vrolijke serious game over digitale privacy. Het spel is gemaakt met ondersteuning van De Koninklijke Bibliotheek en wordt deze week door kinderen in heel Nederland gespeeld via het platform MediaMasters.

Surfend naar digitale bewustwording

De Data Detox Game borduurt voort op het grotere ‘Data Detox Kit’-project van FERS, een kuur waarin je in acht dagen leert bewuster om te gaan met je online identiteit. Jeroen de Boer (adviseur innovatie bij FERS) vroeg ons mee te denken over een bijpassend, creatief gameconcept voor een jongere doelgroep: kinderen van 8 tot en met 14 jaar. Uit gezamenlijke brainstorms rolde het concept voor een ‘serieus leuke surfgame’. De serious game faciliteert op speelse wijze een gesprek over de kansen en gevaren van de online wereld. In het spel ben je een stoere hacker op een surfbord die op zoek is naar een schat, maar onderweg duiken er allerlei obstakels op. Koekjes, verleidelijke ‘gratis boosts’, datablokken – wat moet je nou wel of niet pakken om vooruit te komen? Tja, de slimste speler weet wat ‘ie prijsgeeft…




Test sessie data detox
Kinderen van basisschool Op ‘e Trije in Ferwert met een testversie van de Data Detox Game

Design thinking in de praktijk


Oplevering van de game bij FERS, v.l.n.r.: Jeroen de Boer, Wai-See Choo, Bas Altenburg, Johan van der Meulen en Mark van der Steen

De serious game over digitale privacy is meerdere keren getest met leerlingen van basisschool Op ‘e Trije in Ferwert. Waardevolle en leuke momenten voor alle partijen die bij dit project betrokken waren. ‘Moet ik nou alle koekies pakken of juist niet?’ riep een van de testers uit. Of: ‘Wacht, die gratis boost is hartstikke nep!’ Op zo’n moment is het een kwestie van héél goed luisteren om te bepalen waar nog bijgestuurd moet worden. Een effectieve serious game sluit immers naadloos aan bij de belevingswereld van de doelgroep. Dat zit bij de Data Detox Game helemaal goed: ons enthousiaste testpanel kon niet wachten tot de lancering.

Onderdeel van MediaMasters

De Data Detox Game wordt tijdens de Week van de Mediawijsheid (8 tot en met 15 november 2019) gelanceerd op de website van MediaMasters. Basisscholen in heel Nederland gaan ermee aan de slag. Daarna wordt de serious game over digitale privacy ondergebracht in de Data Detox Kit van FERS en op de Jeugdbibliotheek.nl van de Koninklijke Bibliotheek, waar het spel voor iedereen gratis beschikbaar blijft. De Data Detox Game is te spelen via de internetbrowser. Je hoeft dus niets te downloaden en geen gegevens in te voeren.
Surfen maar!

Vragen? Of even sparren?

Bel 058 843 57 57

Mail johan@8d-games.nl

Johan denkt graag mee!

Abonneer je op onze nieuwsbrief