Geopark de Hondsrug & Geopark Terra.Vita

The Lost Collection: educatief spel met GPS

Geopark de Hondsrug (Drenthe, NL) en Terra.Vita (Duitsland) zijn unieke natuurgebieden vol geologisch, archeologisch, landschappelijk en cultuurhistorisch erfgoed. Een hele eer dat wij aan de slag mochten met een game die het ontdekken van de beide parken nog leuker maakt. Het spel ‘The Lost Collection’ is te spelen op mobiele apparaten in het hele UNESCO-gebied. Een educatief spel met GPS waarbij spelen en leren hand in hand gaan. Speur naar informatiepunten, ontdek pre-historische dieren met augmented reality en maak je collectie compleet!

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

De uitdaging

De Geoparken hadden al een duidelijk beeld van de basisfunctie die de game moest hebben: een zoektocht op basis van GPS, waarbij verspreid over het gebied reële of virtuele doelen gevonden kunnen worden. Via een openbare aanbesteding werden bedrijven uitgenodigd een voorstel in te dienen, met in het bijzonder aandacht voor de conceptuele en creatieve kant. Hoe maak je de doelen aantrekkelijk voor kinderen tussen de 10 en 14? Welke gamemechanics werken voor deze doelgroep? En hoe moet het ontwikkeltraject eruit zien? Het ultieme doel van de educatieve game met GPS: de archeologische, landschappelijke en cultuurhistorische waarde van beide geoparken echt beleefbaar maken voor een jonge doelgroep en hun ouders/leraren.

educatief spel met gps
edugame augmented reality

Het proces

Wij gingen aan de slag met een verhaalconcept, bedachten gamifications voor de verschillende informatiepunten (POI’s) en deden een haalbaar voorstel voor het ontwikkeltraject. Met succes: de opdracht werd aan ons gegund! In ons gameconcept gaan spelers op pad met de avonturiers Elias en Emma. Zij speuren naar de verloren dieren en objecten van de verwarde professor Max von Problemestein.

Aan de basis van de game ligt een ‘homemade’ kaartsysteem dat de nodige technische uitdagingen met zich meebracht: de kaarten moesten ook offline bruikbaar zijn en onafhankelijk zijn van kaartsystemen die onderhevig zijn aan veranderingen, zoals Google Maps. Bovendien moest de snelheid en gebruiksvriendelijkheid optimaal blijven, ook bij het inladen van nieuwe updates. Onze programmeur Sietse heeft hiervoor from scratch een systeem gebouwd dat live aangeeft hoever de gebruiker verwijderd is van een bepaald doel.

Daarnaast hebben we uiteraard ontzettend veel 3D-modellen ontwikkeld, van hunebedden tot vadermaskers, mammoeten en dinosauriers. Deze modellen zijn bij speciale informatiepunten op het landschap te ‘projecteren’ via augmented reality.

Het resultaat: gebruiksvriendelijke edugame met gps en ar

We zijn trots op het eindresultaat: een spannende, gebruiksvriendelijke game waarbij leren en spelen moeiteloos met elkaar samengaan. Niet alleen nodigt het spel The Lost Collection uit om het hele gebied te verkennen en meer te leren over bijzondere locaties, het moedigt kinderen en hun ouders ook aan meer te wandelen en bewegen. Immers: speel je een spel, dan loop je moeiteloos nog een stukje door om dat laatste dier te ‘vangen’ of nog een extra informatiepunt te bezoeken. Zo komen de Geoparken nog beter tot hun recht.

educatief spel met gps

Download de game vanaf 17 december 2021 gratis in de appstore.

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Giel via giel@8dgames.nl.

In de media

Lees meer over The Lost Collection op de site van Geopark de Hondsrug.
Bekijk onze andere games met GPS: Cultuurbarbaren, Missie Master en Baas

Ik heb een goed idee, wat nu?!