Bordspellen en kaartspellen
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
Wij bestaan tien jaar en vieren dat met een speciale actie: win een karakterontwerp op maat voor jouw organisatie! De prijs omvat een brainstormsessie met Giel Hekkert – creative director bij 8D Games – en Skander Chahider, marktleider in creatieve zwemlesconcepten. Op basis van de brainstorm ontwerpt onze artist Edwin ten Wolde een uniek karakter dat de waarden en het verhaal van de winnende organisatie voor het voetlicht brengt. Ook komt in de brainstorm aan bod wat storytelling en gamification kunnen betekenen voor het binden van doelgroepen.
De actie staat open voor alle organisaties die zich willen onderscheiden met een uniek karakterontwerp, van non-profitorganisaties tot educatieve instellingen en bedrijven. Hekkert: “De karakters die wij ontwikkelen voor onze games komen vaak óók buiten de game tot leven als mascotte voor de opdrachtgevende organisatie. Een leuk voorbeeld is de manier waarop Evi – oorspronkelijk ontworpen voor de beweegapp Missie Master – nu wordt ingezet om de vele activiteiten en projecten van Sportbedrijf Drachten een herkenbare visuele identiteit te geven. Dat werkt supergoed: kinderen zijn gek op Evi en ouders weten in een oogopslag dat het om een betrouwbaar initiatief gaat.”
Samenwerkingspartner Skander Chahider brengt zijn expertise op het vlak van storytelling en conceptontwikkeling naar de actie. Samen met 8D Games, zijn vaste partner voor grafische ontwikkeling, heeft Chahider creatieve zwemlesconcepten gecreëerd die inmiddels op meer dan 120 locaties in Nederland worden ingezet. Alle zwemlesproducten zijn toegespitst op het verhaal van de desbetreffende regio en de belevingswereld van de kinderen die er wonen. Chahider: “Een concept bouwen rondom zwemles werpt zijn vruchten af. Resultaten laten zien dat significant meer kinderen doorstromen naar het B- en C-diploma, doordat ze intrinsiek gemotiveerd worden om door te gaan met het verdienen van thematische beloningen.”
Ook gemeenten en provincies zetten storytelling en karakterontwerp steeds vaker in om gezond gedrag te stimuleren. Zo ontwikkelde 8D Games eerder creatieve concepten voor kinderfietsroutes en wandelapps. Hekkert: “Ook bij dat soort initiatieven zien we dat een goed karakterontwerp – een mascotte die het gezicht wordt van bewegen in de regio – heel veel toevoegt. Het is een soort paraplu die verschillende initiatieven in de regio kan verbinden.”
Aanmelden voor de actie kan via 8d-games.nl/karakter. Hekkert: “Iedereen is welkom om in te schrijven. We horen graag bij welke organisatie je werkt en hoe je het karakter zou willen inzetten. Geen probleem als dat nog niet helemaal duidelijk is. Daar is de eerste brainstormsessie ook voor: we willen onze ervaringen delen, zodat meer organisaties hun voordeel kunnen doen met creatieve concepten en karakterontwerp.”
Deze actie wordt georganiseerd door 8D Games en Skander Marketing.
Een serious game, dat is toch altijd digitaal? Zeker niet! Ook een ‘ouderwets’ bordspel of kaartspel leent zicht uitstekend voor het bereiken van een educatief doel of het aanmoedigen van een gedragsverandering.
Een serious game aanbesteden is een vak apart. Inkopers van grote organisaties en ontwikkelaars gaan tijdens het traject met elkaar in gesprek, terwijl zij lang niet altijd dezelfde taal spreken. Gebruik ons whitepaper als leidraad, zodat de procedure soepel verloopt en de risico’s zo goed mogelijk beheerst worden.
Effectiviteit, voorbeelden en financieringsmogelijkheden Games en onderwijs: hoe brengen we ze succesvol samen? En zorgen spelprincipes er nou echt voor dat lesstof beter beklijft? Op deze pagina leggen we uit…