8D Games meets Leti Arts

“We spreken dezelfde taal als het gaat om gameontwikkeling en social design”


Cross-continentaal een game ontwikkelen: hoe gaat dat in z’n werk en wat valt er van elkaar te leren? We spreken erover met Giel Hekkert (Creative Director 8D Games, Leeuwarden) en Eyram Tawia (Oprichter en CEO van Leti Arts, Ghana). Zij werken momenteel samen aan Shkorey, een informatieve game over seksuele gezondheid, zwangerschap en geboortezorg. Hekkert: ‘We mogen dan op twee verschillende continenten zitten en niet dezelfde moedertaal hebben, maar we spreken precies dezelfde taal als het gaat om gameontwikkeling en social design. Wat dat betreft verloopt de communicatie heel soepel.’ 

Hoe zijn 8D Games en Leti Arts zo bij elkaar terecht gekomen? Hekkert: ‘Wij werden – net als een aantal andere Nederlandse gamebedrijven – benaderd om een projectplan in te dienen voor de ontwikkeling van een educatieve game over seksuele gezondheid, speciaal voor Eritrese jongeren in Nederland. In de opdrachtomschrijving stond dat er de wens was dat de ontwikkelpartij met Leti Arts uit Ghana zou samenwerken, zeker op het vlak van art. Een beetje brutaal misschien, maar wij dachten: laten we eerst gewoon eens met die mensen gaan babbelen. Nog voordat we aan het plan begonnen zaten we met Eyram op Skype. Die persoonlijke insteek vinden we belangrijk. Je werkt toch al snel twee jaar samen aan een project. Gelukkig klikte het direct goed.’ 

Pionier binnen de Afrikaanse gamingindustrie

Net als 8D Games houdt het Ghanese Leti Arts zich bezig met maatschappelijk geëngageerde projecten. ‘We maken veel educatieve mobiele games, dat is het gebruikte platform onder Afrikaanse jongeren. Maar we werken ook aan digitale strips,’ vertelt Eyram. ‘Een van onze flagship projecten is Africa’s Legends: een superheldenverhaal waarin we Afrikaanse cultuur, geschiedenis en mythologie uitlichten en mensen helpen om te gaan met veelvoorkomende, hedendaagse problematiek.’

Daarnaast zet Leti Arts zich in voor de ontwikkeling van de Afrikaanse gamingindustrie als geheel. ‘Sinds onze oprichting in 2009 zijn er meer dan 40 Afrikaanse gamebedrijven bijgekomen. Maar er is ook nog veel werk aan de winkel. Zo is er nog geen officiële opleiding voor onze sector, wat ook zijn weerslag heeft op het aanzien van werken in de gamingindustrie. Mensen denken nog steeds: ‘Spelletjes? Dat is voor kinderen.’ Wij proberen dat te veranderen door actief bij te dragen aan de professionele ontwikkeling van onze sector in Afrika.’

Herkenbare ervaringen voor Hekkert: ‘Hier vinden mensen het over het algemeen wel interessant als je in de gamingindustrie werkt; maar je komt inderdaad wel eens het beeld tegen dat het alleen maar lekker spelen of tekenen is. Terwijl er ontzettend veel onderzoek en samenwerking bij komt kijken.’ 

Bevlogen internationaal team

Waarom heeft Leti Arts besloten om aan Shkorey mee te werken? Eyram: ‘De game is voor Eritrese mensen in Nederland. Eritrea ligt niet bij Ghana om de hoek en er zijn uiteraard verschillen, maar veel van de problemen die Afrikaanse mensen ervaren komen overeen. We hebben ook veel gesproken met vrienden en contacten in de regio, waardoor we de art zo doelgroepgericht mogelijk konden aanpakken.’ Ook de samenstelling van het team speelde een rol. ‘De initiator van Shkorey, Geertje Postma, is een ontzettend bevlogen vrouw die echt voor dit project gaat. En de mensen van 8D Games ervaar ik eveneens als charismatisch en gepassioneerd. Daarnaast werken ze heel gestructureerd. Wij hebben al heel wat internationale samenwerkingen gedaan en dat ook wel eens anders meegemaakt. Shkorey is tot nu toe echt een smooth ride.’

Co-creatie met de doelgroep

De educatieve game Shkorey is naar verwachting in februari 2023 klaar. Hekkert: ‘Samen met Geertje en een groep Eritrese jongeren in Leeuwarden hebben we een passend gameconcept uitgekozen, wireframes ontwikkeld en keuzes gemaakt uit de karakter designs en grafische stijlen die Leti Arts heeft gemaakt. Op dit moment is de technische productie van de game in volle gang. We kijken ernaar uit de laatste stappen te nemen op weg naar een mooi eindresultaat.’ 

Shkorey gameplay

Als speler kies je een karakter om te volgen. Ieder karakter vertegenwoordigt dilemma’s rond een bepaald thema, zoals het menselijk lichaam of seksuele gezondheid. Jij bepaalt hoe dit personage handelt in verschillende situaties die in het verhaal aan bod komen. Iedere keuze heeft invloed op het verloop van het verhaal. Is het hoofdstuk uitgespeeld, dan volgt er een kennisquiz. Deze quiz komt ook los beschikbaar, waarbij spelers elkaar o.a. kunnen uitdagen.

Wireframes van Shkorey

Giel Hekkert is creative director bij 8D Games. Na het afronden van zijn Bachelor’s Degree in Design aan NHL Stenden, werkte hij zich op van game artist tot mede-eigenaar en een van de drijvende krachten achter het bedrijf. Hij coördineert al meer dan 7 jaar complexe ontwikkeltrajecten. Daarnaast zet hij zich graag in voor talentontwikkeling binnen de regionale gaming industrie, bijvoorbeeld door studentengroepjes te begeleiden of te jureren bij wedstrijden.

Eyram Tawia is de CEO/mede-oprichter van Leti Arts. Hij geldt als een van de pioniers binnen de gamingindustrie van Afrika ten Zuiden van de Sahara. Eyram gebruikt games als een hulpmiddel om de interesse van jongeren in STEM-gerelateerde cursussen te wekken. Ook wil hij de Afrikaanse geschiedenis en cultuur voor het voetlicht brengen met behulp van digitalale middelen, zoals strips en games. Over zijn loopbaan en ambities schreef Eyram het boek ‘Uncompromised Passion’.

Het consortium van Shkorey bestaat uit Gemeente Leeuwarden, GGD Fryslân, PincKlouds, Amaryllis, KraamZus, Verloskundepraktijk Dochter & Zn en Stichting Lemat. Samenwerkingspartners zijn 8D Games, Leti Arts, Rutgers Stichting, BOAProducties, en diverse ISK’s en ROC’s. Lees meer op www.shkorey.nl 

Ook een innovatief idee voor de zorg?

Bel 058 843 57 57

Mail maarten@8d-games.nl

Neem contact op met Maarten!

Hoe maken we gebarentaal leren laagdrempeliger?

Handlantis

Serious game over Nederlands Ondersteund met Gebaren

Wie kent het niet? Je wilt een nieuwe taal leren, maar na een paar dagen intensief oefenen heb je de neiging om het op te geven. Een taal leren is een tijdrovend en moeilijk proces. Dit geldt ook voor gebarentaal. Terwijl het voor kinderen met gehoorproblemen juist ontzettend helpend is wanneer de omgeving hier vaardig in is.

In samenwerking met Pento Audiologisch Centrum ontwikkelden wij Handlantis, een spel op de laptop waarmee je op een leuke en motiverende manier aan de slag kunt met Nederlands Ondersteund met Gebaren (NmG).

Serious game

Hoe breng je mensen in beweging met games?

Serious game

Kun je sociale vaardigheden verbeteren door te gamen?

Beter leren handen wassen met een game

Abonneer je op onze nieuwsbrief