ERASMUS+

LEADER: trainingsgame voor mbo-studenten

Voor succes op de werkvloer is vaak meer nodig dan alleen vakinhoudelijke kennis en kunde. Werkgevers zoeken werknemers die in potentie leiders kunnen worden. Daarvoor heb je ‘people skills’ – ook wel ‘soft skills’ – nodig. Dit zijn vaardigheden als goed communiceren, samenwerken, het overzicht bewaren en je werk productief indelen. Het Europese project LEADER wil mbo-studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van deze vaardigheden, onder meer met een serious game. Wij waren verantwoordelijk voor de technische ontwikkeling en het gameconcept.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

De uitdaging

Het LEADER-consortium bestaat uit partijen uit Nederland (Business Development Friesland, Friesland College), Roemenië, Spanje, Malta en Denemarken. Op basis van gezamenlijk onderzoek heeft het partnerschap een Europees ‘soft skills’-curriculum opgesteld. Deze soft skills moesten vervolgens op een aansprekende manier op de doelgroep-  veelal tieners –  overgebracht worden. Deze doelgroep is opgegroeid met apps, internet en online interactie. Daarom viel de keuze op het ontwikkelen van een serious game die de stof uit het curriculum op educatieve en leuke wijze voor het voetlicht brengt.

 

“Innovative teaching strategies, such as the use of serious games, are more effective than traditional learning methods.”

Student uit Roemenië tijdens doelgroepinterviews

Het proces

Het consortium heeft eerst in kaart gebracht welke ‘soft skills’ werkgevers graag zien in mbo-studenten die hun intrede doen op de arbeidsmarkt. Wat vinden zij belangrijke eigenschappen voor de mensen die bij hen op de werkvloer staan? Hieruit is een top 10 van zachte vaardigheden gerold die in de serious game aan de orde moeten komen.

Vervolgens zijn in alle partnerlanden jongeren benaderd om hun mening te geven over de ontwikkeling van de LEADER-game. In een reeks interviews probeerden we erachter te komen welke spelelementen het best passen bij Europese jongvolwassenen met een mbo-achtergrond. Waarop triggeren ze? Welke spelelementen vinden zij cool? Hoe moet zo’n game er grafisch uitzien? Zeker bij een jonge, digitaal zeer vaardige doelgroep is dit cruciaal. Sluit een game visueel en qua spelelementen niet aan bij hun belevingswereld, dan zullen ze er niet voor te enthousiasmeren zijn. Daarnaast waren er uiteraard docenten betrokken bij de ontwikkeling en de presentatie van de game in diverse partnerlanden.

Download de game

Het resultaat

De LEADER Game is gratis beschikbaar via de Google Play Store en de Apple App Store. Op het bijbehorende e-learningplatform vind je als docent alle materialen en uitbreidingen die nodig zijn om van de game een succes te maken in jouw lesprogramma. Bekijk de tutorial en ga aan de slag!

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

Neem contact op met Bas via bas@8d-games.nl.

In de media

Lees meer over het Erasmus-project LEADER via de projectwebsite.

Ik heb een goed idee, wat nu?!