Hoe games met sensoren onderzoek kunnen ondersteunen
In dit artikel bespreken we twee soorten games met sensoren die al worden ingezet voor onderzoeksdoeleinden die uiteindelijk de zorg verbeteren: games met spraaktechnologie en revalidatiegames.
Een teambuilding spel testen of maken: daar kun je vrijwel al onze teamleden voor wakker maken. Zo hebben we intern de gewoonte om nieuwe stagelopers te verwelkomen met een reeks kennismakings- en communicatiespellen, waar ook het vaste team altijd graag aan meedoet. Spelen op de werkvloer is een goede ijsbreker voor nieuwkomers. Bovendien zorgt het ervoor dat óók het ‘kantoormeubilair’ elkaar weer eens op een frisse manier ziet.
Een ‘gewone’ borrel of een diner is gezellig. Maar dit soort activiteiten stimuleren mensen niet om eens op een andere manier met elkaar in gesprek te gaan dan op een normale werkdag. Het is in zo’n situatie gemakkelijk voor iedereen om in zijn gebruikelijke, comfortabele rol te blijven. Jannie van de servicebalie rent heen en weer om ervoor te zorgen dat iedereen wel genoeg te drinken heeft. En ‘die stille’ van de communicatieafdeling knijpt er wéér als eerste tussenuit. Bovendien zijn mensen geneigd bij hun eigen afdeling of die ene favoriete collega te blijven plakken. Precies wat je niet wilt op een teamdag.
Een spel is bij uitstek geschikt om dit soort vastgeroeste patronen te doorbreken. Niemand weet precies wat er gaat gebeuren en dat heeft veel positieve bijwerkingen. Opeens is het gemakkelijk om een gesprekje aan te knopen met een collega die je nauwelijks kent (‘Heb jij enig idee wat er gaat gebeuren?’). Teamleden zitten allemaal in hetzelfde schuitje, van directeur tot schoonmaakster.
Een spel is bij uitstek geschikt om dit soort vastgeroeste patronen te doorbreken. Niemand weet precies wat er gaat gebeuren en dat heeft veel positieve bijwerkingen. Opeens is het gemakkelijk om een gesprekje aan te knopen met een collega die je nauwelijks kent (‘Heb jij enig idee wat er gaat gebeuren?’). Teamleden zitten allemaal in hetzelfde schuitje, van directeur tot schoonmaakster.
Een teamdag op locatie is in deze tijd niet vanzelfsprekend. Zijn bovenstaande principes ook digitaal toepasbaar, op afstand? Sinds deze maand kunnen we met zekerheid zeggen: jazeker! Begin oktober mocht 8D Games pionieren met een – ook voor ons – nieuw concept: een virtuele teamdag via Microsoft Teams. We werden hiervoor benaderd door Woonzorg Nederland, een organisatie die ervoor zorgt dat senioren betaalbaar, veilig en zelfstandig kunnen wonen.
Woonzorg wilde een volledig digitale teamdag voor hun medewerkers. We namen de collega’s live mee in het verhaal over een raadselachtige verdwijning: die van hun eigen bestuurders… Voor de verschillende personages uit het verhaal ontwikkelden we websites, van volkszanger Barry Ambrosini tot privedetective Peter R. de Juut.
Acteurs brachten het script van het moordspel – geschreven door Maarten – écht tot leven, ook al was het op afstand. Wij hebben genoten!
Meer tips nodig? Of geef je het maken van een teambuilding spel liever uit handen? Neem contact op met Maarten voor een creatief voorstel, van moordspel tot digitale game. We kijken graag wat het beste bij jullie situatie past!
In dit artikel bespreken we twee soorten games met sensoren die al worden ingezet voor onderzoeksdoeleinden die uiteindelijk de zorg verbeteren: games met spraaktechnologie en revalidatiegames.
8D Games verzorgde in samenwerking met JINC en DigiFonds Noord een half jaar lang de workshop ‘Programmeur in de Klas’. Ruim 220 scholieren tussen de 8 en 14 jaar maakten via deze weg kennis met programmeren en in het bijzonder het maken van serious games.
Stichting Milo, OOK-OC! en 8D Games werken samen aan de ontwikkeling van een game die orthopedagogen, psychologen en behandelaars helpt om de cognitieve vaardigheden en mogelijkheden van kinderen met een communicatief meervoudige beperking (CMB) in kaart te brengen. Kinderen met CMB spreken niet of nauwelijks en hebben naast spraaktaalproblemen vaak een combinatie van een verstandelijke, zintuiglijke en/of motorische beperking.