game tegen online pesten
ERASMUS+

ACBC: Game tegen online pesten

Whatsapp, Instagram, Snapchat, TikTok: een groot deel van het sociale leven van jongeren speelt zich tegenwoordig online af. Deze online communicatievormen brengen veel mooie mogelijkheden met zich mee, maar ook nieuwe gevaren en risico’s. Een daarvan is online pesten, ook wel cyberbullying. Cyberbullying kent veel vormen, van sexting tot subtielere vormen zoals buitensluiting. Als technische partner in het Europese ACBC-project ontwikkelen we een serious game die jongeren traint in het herkennen, begrijpen en voorkomen van online pestgedrag in al zijn verschijningsvormen.

MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

serious game tegen online pesten

De uitdaging

Het ACBC-project (voluit: Adress Cyberbullying By Creating Consious Online Community) is een samenwerkingsverband met partners uit Roemenië, Portugal, Griekenland, Engeland en Litouwen. Cyberbullying beperkt zich helaas niet tot de landsgrenzen en is onder jongeren door heel Europa een fors probleem. De grote uitdaging voor ons lag dus in het vinden van een vorm die voor een jonge, brede doelgroep interessant is en blijft.

Jongeren van 13 tot en met 18 jaar zijn veel online en worden daar bedolven onder de mogelijkheden: overal zijn vrienden, nieuwe contacten, spelletjes en memes die om hun aandacht vechten. De game moest dus –  ironisch genoeg – qua look en feel ook wat aansluiten bij de platformen waarop online pestgedrag voorkomt. Niet voor niets spreken juist die platformen de doelgroep zo aan. 

Het proces

Na brainstorms met de Europese partners viel de keuze op een verhalend 2D gameconcept. Spelers krijgen herkenbare dilemma’s voorgelegd en moeten steeds kenbaar maken hoe zij zouden handelen in die situatie door naar links of naar rechts te ‘swipen’. De dilemma’s zijn samengesteld door jeugdhulpinstanties uit de verschillende Europese partnersteden en natuurlijk gebaseerd op ervaringen van de doelgroep zelf. De bètaversie werd in Nederland getest door Fier, het landelijk expertisecentrum op het gebied van geweld in afhankelijkheidsrelaties. De serious game tegen online pesten zal ingebed worden in de huidige structuren voor jeugdhulpverlening in verschillende Europese landen.

Het resultaat

De testen met de doelgroep leverden zowel inhoudelijk, technisch als grafisch weer nieuwe inzichten op (zoals het een goede test betaamd!). Zo is ervoor gekozen meer foto’s met emotie te gebruiken op de ‘speelkaarten’, zodat de doelgroep zich beter in de dilemma’s kan verplaatsen. Ook werken we aan richtlijnen voor de inzet van de game, zodat jeugdwerkers door heel Europa de jongeren voldoende kunnen begeleiden tijdens het spelen.

De game tegen online pesten is nog in ontwikkeling. Op de hoogte blijven of meer weten? Via onze social media kanalen en nieuwsbrief houden we je graag op de hoogte.

Volg ons op LinkedIn
game tegen online pesten

Leer hoe wij de theorie en praktijk samenbrengen

Meer weten over dit project?

De serious game tegen online pesten wordt naar verwachting in oktober 2020 opgeleverd. Op de hoogte blijven of meer weten? Neem contact op met product owner Giel Hekkert. 

In de media

Bekijk hier de nieuwsbrieven van het Erasmus+-project ACBC waarbinnen de game tegen online pesten ontwikkeld wordt.

Ik heb een goed idee, wat nu?!